Despre Myanmar stiam cateva lucruri si alea de rau. Probabil multi au impresia, cum aveam si eu, ca tara este in razboi civil. Insa lucrurile s-au schimbat radical in ultimii ani. Punctul de cotitura poate fi considerat ca fiind vizita lui Hillary Clinton din 2011. De atunci tara trece printr-o dezvoltare agresiva si a devenit mult mai accesibila pentru turisti. Dezvoltarea aceasta nu este neaparat un lucru bun pentru cine doreste un Myanmar autentic. De aceea recomandarea mea, ca a multor altora, este sa o vizitezi cat poti de repede.
Am vizitat Yangon, Bagan si Mandalay la finalul lunii decembrie 2014. I-am dat o importanta cam mare Mandalayului si nu am vizitat Lacul Inle iar asta nu a fost cea mai buna alegere. Acum am un motiv in plus sa revin in Myanmar in viitorul apropiat. Oricare ar fi planul tau pentru Myanmar, informatiile de mai jos iti pot fi utile in planificarea calatoriei.
Viza de Myanmar
Obtinerea vizei este doar o formalitate si se poate rezolva online. Incepand cu 2 ianuarie 2015 majoritatea tarilor pot obtine viza electronica (eVisa). Nu trebuie decat sa ai o poza tip pasaport in format electronic si 50$ pe card pentru taxa de emitere. Se elibereaza in 3 zile lucratoare si este valabila 90 de zile de la data eliberarii. Durata maxima de sedere este de 28 de zile. Viza permite o singura intrare.
eVisa poate fi folosita doar pentru accesul in tara prin unul din cele 3 aeroporturi internationale (Yangon, Mandalay si Nay Pyi Taw), dar permite iesirea si prin alte 4 punctele de frontiera (Tachileik-Meisai, Myawaddy-Mesauk, Kauthaung-Yannnaung, Hteke-Phunaron).
Formularul care trebuie completat se afla aici. Varianta traditionala cu mers la ambasada ramane inca valabila, mai multe despre asta pe acelasi site cu viza electronica.
Cum si cu ce ajungi in Myanmar
Cele mai multe zboruri internationale ajung in aeroportul din Yangon. Din Romania varianta mai putin costisitoare este sa zbori spre unul din orasele principale din Asia de Sud-Est si de acolo spre Yangon. Eu am ales sa plec spre Kuala Lumpur. Celelalte orase cu o conexiune buna sunt Bangkok si Singapore. O alta varianta este prin Doha cu Qatar Airways care zboara din Bucuresti. Varianta prin Doha este atractiva ca timp, dar preturile sunt mari tot timpul. Din fericire KLM, AirFrance sau British Airways au frecvent oferte care coboara pana spre 500 euro pe cele trei destinatii mentionate.
O data ajuns in unul dintre aceste orase nu-ti ramane decat sa alegi intre operatorii low-cost sau de linie care sa te duca in Myanmar. In acest moment din Kuala Lumpur singura companie low-cost care zboara spre Yangon este AirAsia. Din Singapore poti alege dintre Jetstar si Golden Myanmar iar din Bangkok dintre AirAsia si Nok Air.
La intoarcere capatul de linie pentru multi este Mandalay, iar de acolo la fel poti alege din mai multe destinatii din tarile vecine. Probabil unul dintre cele mai interesante mixuri este sa zbori din Romania spre Kuala Lumpur sau Singapore, de acolo in Yangon, iar la intoarcere sa ajungi in Bangkok.
Transportul in Myanmar
Partea frumoasa a calatoriei abia acum incepe. Transportul in Myanmar are doua variabile: timpul si banii. Daca ai timp si nu tii la confort poti alege trenul sau bus-ul. Vei plati 15-20$ din Yangon spre Mandalay/Bagan si va dura “doar” 12 ore. Din Mandalay poti lua vaporul spre Bagan, aproximativ aceleasi preturi, dar din nou cu un timp ce poate trece de 12 ore. La vapor exista si varianta “rapida” care costa dublu si face cu cateva ore mai putin. Nu am nici o recomandare in acest sens deoarece nu am avut curiozitatea sa vad cum este o calatorie cu trenul din Myanmar. Am citit cateva impresii si m-am cam speriat.
Din fericire, transportul aerian este dezvoltat. In acest moment 8 companii aeriene acopera destinatiile interne cu cate 3-5 avioane ATR de fiecare. Una dintre ele, Golden Myanmar Airlines, s-a pozitionat low-cost practicand preturi aproape la jumatate fata de celelalte companii, insa doar direct ca prin agentii nu sunt vanduti ieftin sau cel putin nu cand rezervi prin email. Partea amuzanta este ca mai toate zborurile sunt de tipul Oras A – Oras B – Oras C si pretul este fix. Da, ai citi bine, pretul este stabilit de fiecare companie la inceput de sezon (octombrie si mai). Acesta nu variaza semnificativ daca-l cumperi de pe o zi pe alta sau cu mult timp inainte. Este chiar recomandat sa nu-l cumperi prea devreme ca sunt sanse sa mai apara schimbari. Eu am ales sa le cumpar cu o luna inainte.
Multi dintre cei care au fost inainte de 2013 mentioneaza intarzieri mari la zboruri sau anulari. Uneori aflai cu o zi inainte ca nu se va zbura. Acum lucrurile s-au schimbat si cat am stat prin aeroporturi am vazut ca toate zborurile care erau la ora respectiva au plecat la timp. Nici in discutiile mai recente de pe forumuri nu sunt plangeri multe referitor la zboruri.
Majoritatea aleg sa foloseasca avionul intre destinatii, insa o alta varianta este inchirierea unei masini cu sofer. Poti contacta o firma pentru asta, dar gasesti si soferi independenti pe forumurile LonelyPlanet si TripAdvisor care isi ofera serviciile. Unii dintre ei au cont public de Facebook unde publica poze cu turistii care au beneficiat de serviciile lor. Daca scopul tau este sa vizitezi cele 4 destinatii principale din Myanmar in 8-9 zile, nu se justifica o masina cu sofer ca vei pierde timp pretios pe drum.
Transport de la aeroport spre oras
In Yangon exista taxiuri autorizate pentru curse de la aeroport pe care le comanzi de la un stand aflat la sosiri si taximetristi independenti, unii dintre ei te agata chiar in fata standului respectiv. Ambele sunt la fel de sigure, doar pretul este diferit. Taxiul autorizat costa 7000 Kyats (7$) in timp ce celalalt costa 10.000 Kyats (10$). Acest stand l-am vazut doar in terminalul de international, asa ca daca ajungi dintr-o cursa interna va trebui sa mergi la sosirile internationale pentru un taxi mai ieftin. Distanta dintre terminale este de vreo 100 m. La ora de varf drumul pana in oras dureaza 40-50 minute, in schimb la primele ore ale diminetii vei face maxim 30 de minute.
In Bagan este la fel de simplu. La iesirea din aeroport vei gasi taximetristi dornici sa te duca. Pretul variaza in functie de locul unde trebuie sa ajungi. Pentru a simplifica partea cu preturile la iesirea din aeroport vei gasi un afis cu preturile standard pe cele trei destinatii. Spre Nyaung U costa 5$ acesta fiind cel mai apropiat, iar pentru Old Bagan si New Bagan vei plati 8$, respectiv 10$. Nu se negociaza, alegi masina si pleci. Mai toate taxiurile sunt mini-van, asa ca se poate opta si pentru o inchiriere cu cineva abia cunoscut in aeroport. Drumul este scurt, 10-15 minute pentru Nyaung U si 15-20 pentru Old Bagan si New Bagan. La iesirea din aeroport vei fi obligat sa-ti cumperi biletul de acces in Bagan. Costul lui este $20USD, 20EUR sau 21.000 kyats. La cum este paritatea, dolari este bine sa ai pentru plata lui. Va trebui sa porti biletul cu tine tot timpul deoarece la unele temple se fac verificari. Teoretic si la hotel ar trebui sa ti-l ceara pentru verificare.
Aeroportul din Mandalay este departe de oras. Din fericire o buna parte din drum este in regim de autostrada (goala) asa ca cei 45 de km pana in centrul orasului ii vei parcurge repede. Costul taxiului este de 15$, la fel pret fix care nu se negociaza. Nu va fi greu sa gasesti un taxi, mai multe firme au birouri la sosiri si multi oameni dornici sa-ti care bagajele pana la masina.
Aeroporturile din Myanmar
Operatorii locali inca nu au aderat la toate standardele internationale prin urmare tot procesul de calatorie este… special. Cand am cumparat biletele de avion mi-au scris numele gresit si i-am atentionat. Raspunsul a fost sec, “am vorbit cu operatorul si e ok”. Partea de international din Yangon si aeroportul din Mandalay sunt cat de cat normale, insa terminalul domestic si Baganul sunt autogari dintr-o epoca trecuta.
De pasaport nu te intreaba nimeni, confirmarea printata ca ai un loc este tot ce trebuie. Preluarea bagajelor se face intr-un mod foarte sensibil. Un cantar traditional este cel care da greutatea si depozitarea lor este in fata biroului de check-in. Transferul pana la marginea pistei este facut cu… spatele. Trecerea de securitate este mai mult o formalitate si tare am impresia ca sistemele alea nu erau functionale. Punctul culminant este la imbarcare. Unele companii trimit un om sa se plimbe cu o pancarta sa anunte bordingul, insa la unele trebuie sa te prinzi tu cand se pleaca. Nu e foarte greu sa-ti dai seama deoarece toti cei care zboara cu o companie au abtibild cu sigla companiei si o companie are la aceeasi ora doar un zbor.
Cazarea in Myanmar
Pe scurt, cazarea este diversa si conditii bune pentru preturi de 70-80 euro/noapte pentru un hotel de 3*. Cum eu am fost in perioada Craciunului am avut parte de preturi peste medie si putine variante de cazare desi am rezervat cu 2 luni inainte. La capitolul cazare Myanmarul sufera foarte mult in primul rand ca numar de hoteluri. Acum este ceva mai bine deoarece a explodat constructia de hoteluri in ultimii 3-4 ani. In 2009 se estimeaza ca au fost in Myanmar 760.000 de turisti, iar in 2014 in presa locala citisem ca ar fi fost 3 milioane, fata de 2 milioane in 2013 si 1 milion in 2012. Cu asemenea variatii sa iti doresti sa construiesti si nu ai timp.
O alta problema a Myanmarului este infrastructura de utilitati. Aceasta nu a reusit sa tina pasul cu imobiliarele prin urmare toate cladirile sunt dotate cu generatoare pe baza de combustibil lichid. Spre exemplu, energia electrica produsa asigura cel mult jumatate din consum. Punand in balanta ceea ce au la dispozitie si ceea ce ofera in hoteluri, se justifica sa fie mult mai scump decat in mod normal.
Unii recomanda apelarea la agentiile locale pentru cazare sau direct la hotel. Eu am mers insa pe varianta de a rezerva prin Booking.com. In Yangon booking listeaza 145 de unitati de cazare, in Mandalay 68 si in Bagan 36.
Avand in vedere ca hotelurile unde am stat erau pline, as spune ca in perioadele de varf nu e chiar recomandat sa lasi problema cazarii sa o rezolvi la fata locului.
Banii in Myanmar
Moneda oficiala este kyat-ul, iar moneda neoficiala este dolarul american. In multe locuri iti vor accepta dolari si ii vor aproxima in moneda locala. Surprinzator, unde a fost cazul sa folosesc dolari au fost aproximati la un curs bun aproape de cel de referinta adica 1000 kyats = 1$.
Recomandarea de a avea dolari nu mai vechi de anul 2006 si “ca noi” la aspect cred ca mai este valabila. Nu am fost nevoit sa schimb si nu stiu cat de pretentiosi sunt. In schimb bancomatele putine din Myanmar sunt deja istorie. Cel putin in Yangon gasesti un bancomat la fel de repede ca in orice oras mare din Romania. Ba chiar as spune ca sunt prea multe si in unele locuri nu au ce cauta. Chiar nu se justifica sa ai in curtea unui templu bancomat, unde mai pui ca e cel mai important din templu din tara (Shwedagon Pagoda). Nici Baganul nu duce lipsa de bancomate. Nu sunt asa multe dar suficiente cat sa nu duci lipsa banilor. La fiecare extragere vei plati pe langa taxele de extragere de la propriul card, un comision de 5000 kyats (5$).
Plata cu cardul la restaurantele peste medie nu este o problema nici in Yangon si nici in Mandalay. Nici pentru cazare nu a fost nevoie sa folosesc cash. In Bagan unde internetul merge mai greu hotelul a preferat sa ia banii direct din Booking.com la momentul plecarii, iar in Mandalay si Yangon din cateva incercari am reusit sa platesc cu cardul. Visa si Mastercard sunt acceptate peste tot si oriunde vei plati cu cardul o sa ti se adauge 3-5% la suma de plata.
Internetul si telefonia
In urma cu cativa ani o cartela de telefon costa 5000$ in timp ce din august 2014 se vinde cu 1,5$. Au fost vandute cateva milioane de SIM-uri in cateva luni, din care o parte cu 3G. Infrastructura inca nu este complet dezvoltata si la acesta se lucreaza acum. Qatar Ooredoo si Telenor (Norvegia) au fost selectate sa realizeze infrastructura alaturi de compania de stat MPT. Batalia pe Myanmar nu a fost simpla iar cele doua companii au fost selectate din 91 cate au dorit sa intre pe piata. La internet situatia este aproximativ la fel, o buna parte din conexiuni sunt mobile iar marile orase au internet pe fibra.
Asa cum ma asteptam, Vodafone nu a reusit sa-mi dea nici o retea desi afirma ca are parteneri in Myanmar. Pe Orange a intrat MPT. Din fericire internetul in Yangon si Myanmar a fost foarte bun la hotel, mult peste unele hoteluri de prin Europa unde am stat. Nu a avut viteza senzationala, dar a fost perfect sa-mi verific emailul si sa postez pe Facebook. In Bagan in schimb internetul inca e departe. La hotel nu mergea si nici pe la restaurantele din zona. Cu greu am gasit unul la care am reusit sa-mi verific in cateva minute emailul.
Este o tara sigura?
Myanmarul iubeste turistii. Nu doar ca-i iubeste, dar incearca sa descurajeze localnicii sa profite de turisti sau sa atenteze la siguranta lor. Violentele la adresa turistilor sunt pedepsite mai aspru decat in cazul localnicilor. Uneori mult prea asupra. Partea asta ar trebui sa ne bucure pe noi care mergem cu intenii bune. Daca siguranta este principala problema care sta intre tine si o calatorie in Myanmar, nu sta pe ganduri.
Comentarii
4 ComentariiSorin Vlaicu
Jan 28, 2015Data viitoare neaparat sa faci Inle Lake; nu trebuie ratat in nici un circuit din Myanmar. Mandalay 2 zile este de ajuns. Pentru aventurieri exista trenul de 8h de la Pyin Oo Lwin la Hsipaw cat si Yangon-Mandalay ( care nu este chiar asa de rau cum se scrie pe net – este doar o experienta). Shan State merita plus zona de N-W -Sitwee si M-Rauk; plajele aproape virgine. O luna nu cred ca iti ajunge sa vezi Myanmarul, o tara de 3 ori cat Romania!
Depinde de agentie; preturile la avioane sunt aceleasi tot timpul anului ( cum ai spus si tu); diferenta de pret vine de la agentii. Tinand cont ca nu sunt in IATA sau Amadeus, singura posibilitate de a cumpara un bilet de avion este print-o agentie locala.
Te contrazic un pic cu cazarea; si eu sunt genul pe cont propriu dar de multe ori agentiile au pret mult mai bun decat conglomeratii precum Booking. Iar pe Asia oricum cei mai ieftin sunt Agoda, nu booking. Nu strica niciodata un mail la o agentie de turism :).
Doar Orange are semnat acord de roaming cu MTP ( companie guvernamentala); in rest nu o sa mearga nicio retea in Romania prin roaming. Recomand MPT in afara Yangonului. Celelalte retele au semnal limitat ( Oredoo si Telenor) dar avanseaza destul de repede in tara.
Bogdan
Jan 28, 2015Stiu cam ce am ratat si pentru lacul Inle voi reveni curand. In 9 zile am vazut suficient, inca 9 si acopeream tot ce mi-as fi dorit sa vad. Pentru rezervari si avion am un articol separat. Tot cu agentie locala am lucrat si eu pentru avion. La cazare diferenta dintre Booking si Agoda nu a fost prea mare si la unele cu discountul de client fidel eram tot pe acolo.
De ce nu am apelat la o agentie nu am idee, dar cred ca mai mult a fost reticienta de a lucra de la distanta cu o piata pe care o vedeam departe de a fi dezvoltata. Dar asta a fost prima data, data viitoare nu mai cumpar prin Booking.
Sorin Vlaicu
Jan 29, 2015E normal sa fi reticient intr-o tara de abia deschisa si in curs de dezvoltare. Pai daca viitoare vii prin myanmarvels.com 😀
SAPUNARU CONSTANTIN
Jan 30, 2018Sunteti foarte buni din spusele altora eu nu va cunosc dar sper pe viitor sa va cunosc
Va doresc munt succes si numai bine