Dupa Garmisch-Partenkirchen, a doua “descoperire accidentala” a calatoriei din Bavaria a reprezentat-o Muzeul Zeppelin. Ca si in cazul GaPa, tot cautarea unui hotel bine pozitionat m-a adus in Friedrichshafen. Tocmai ce ajunsesem in Friedrichshafen si iesisem la o plimbare pe faleza. Capatul plimbarii avea sa fie in fata Muzeului Zeppelin.
Trebuie sa recunosc ca despre zeppeline nu stiam nimic in afara de cum arata. Vazand ca exista un muzeu al lor, am inceput sa caut de curiozitate ce este cu ele si cu acest oras in care am ajuns intamplator. Asa aflu de Contele Zeppelin, inventatorul dirijabilelor sau… zeppelinelor. Iar locul in care au fost ele construite pentru prima data era chiar orasul in care ma aflam.
Despre zeppeline direct din muzeu
Zeppeline au avut o viata scurta, dar foarte intensa. Au cunoscut dezvoltarea in timpul Primului Razboi Mondial. Armata Germana le-a folosit in bombardamente contra mai multor orase, dar a fost nevoita sa le retraga deoarece erau foarte vulnerabile si puteau fi usor doborate. Dupa razboi au fost folosite exclusiv in scop comercial. Din 1928 au inceput cursele regulate intre Germania si SUA, chiar si Brazilia. LZ-127 Graf Zeppelin a fost numele primului dirijabil care a facut o cursa transatlantica… in doar 112 ore.
Popularitatea lor avea sa isi gaseasca sfarsitul in 1937 cand LZ-129 Hindenburg a luat foc la aterizarea din SUA. Avea o lungime de 245 de metri si cu diametru de 42 metri. Avea la bord 97 de persoane, iar 36 dintre ele au murit in urma catastrofei. Cauza accidentului a ramas neclara, insa presa vremii a intretinut subiectul intens si increderea in zborurile cu zeppelinul s-a pierdut complet.
Elementul central al muzeului il reprezinta chiar reconstructia la marime reala a unei mici parti din Hindenburg. Chiar daca este doar o portiune, totul a fost gandit sa fie o copie fidela. Urcarea este pe o scara retractabila, iar inainte, poti sa treci pe la biroul de langa scara sa-ti iei bilet de imbarcare. Este un bilet in alb, era dragut sa fi putut elibera unul cu numele meu 😀
In acest mini-Hindenburg vei putea vedea cum arata o sala de zi (sau de socializare?), o sala de citit si cateva cabine. Din dorinta de a fi cat mai usor, aluminiul e materialul de baza aproape la orice. Cabinele mi-au amintit de cusetele de la trenurile CFR. Ca marime nu cred ca difera mult, insa in zeppelin cusetele erau de doua locuri sau de unul. Toate camerele erau “dotate” cu o chiuveta si oglinda.
Dupa cabine vizita se continua cu partea de navigatie si orientare, elice & motoare si diverse machete ale zeppelinelor. Componentele prezentate sunt originale si au fost recuperate de-a lungul timpului. Chiar si “sistemul de comanda” al LZ 127 poate fi admirat in muzeu. Nici cei mici nu au fost uitati. O aripa a muzeului le este dedicata. Aici pot interactiona cu diverse obiecte si intelege cum functioneaza unele principii din aerodinamica sau mecanica.
Muzeul e dedicat zeppelinelor, dar de istoria lor se lega si Grupul ZF. ZF-ul a fost fondat de Grupul Zeppelin in timpul Primului Razboi Mondial pentru a produce rotile dintate (sistemele de transmise) din zeppeline. Dupa razboi li s-a interzis dezvoltarea in zona aeronautica si au fost nevoiti sa migreze spre piata automobilelor. Astazi, ZF Group este unul dintre principalii jucatori din industria de componentelor auto, prezent cu fabrici si in Romania.
Pe langa istoria zeppelinelor, muzeul gazduieste si colectii temporare. In perioada in care l-am vizitat se mai putea admira o colectie de peste 400 de lucrari ale pictorului Otto Dix si o colectie de masini si machete care prezentau evolutia vehiculelor si transportului in general.
Utile
Programul Muzeul Zeppelin:
- noiembrie-aprilie: marti-duminica 10:00-17:00 (luni este inchis, ultimul acces 16:30)
- mai – octombrie: zilnic 9:00-17:00 (ultimul acces 16:30)
Cost bilete: 9 euro pentru adulti si 4 euro pentru copii (6-16 ani)
Datele de mai sus sunt din aprilie 2017.
Site oficial al muzeului pentru programul si tarifele curente: www.zeppelin-museum.de.
Zeppelinele astazi
Chiar daca s-a renuntat pentru o perioada la ele, ulterior mai multe companii au dezvoltat diverse modele utilizate in special in publicitate, cercetare si agrement. Compania care a inventat zeppelinul nu a stat prea mult timp departe, iar in anii 90 s-a inceput constructia Zeppelin NT. 5 astfel de aeronave au fost construite pana in prezent. Una dintre ele opereaza in zona in care a avut loc prima cursa cu un astfel de aparat. Mai multe despre NT si tarife pe siteul oficial.
Biletul de acces si brosurica de prezentare.
Biletul de zeppelin pe care-l poti lua gratuit de la scara de urcare in Hindenburg.
Accesul spre cabine.
Sala de zi.
Cum arata o cabina.
Paturile dintr-o cabina. In varianta de o persoana nu exista patul de sus, in rest era la fel.
Structura interioara a zeppelinului.
Nacela de comanda a LZ-127 Graf Zeppelin.
Zona interactiva dedicata copiilor
Imagini din colectia temporara dedicata evolutiei vehicolelor
—-
Zeppelin NT-ul aflat in tur in jurul lacului Constance.