In decembrie (2018) am plecat in Islanda in cautarea iernii cu nameti cum nu mai vazusem de multa vreme. Glumesc, vazusem iarna pe bune in luna martie in Norvegia. As putea spune ca am plecat pe o ninsoare de poveste din Bucuresti si am ajuns in mijlocul toamnei in Islanda. Iarna pe care o cautam inca nu ajunsese si pe aici.
La ora 18 era cam liniste in aeroportul Keflavik si parea ca toti se grabesc sa plece acasa. Imi iau masina de la Avis si ma pornesc spre capitala. Recomand inchiriatul unei masini si statul departe de tururile traditionale pentru o experienta cu adevarat deosebita. Din acest motiv ce voi prezenta sau recomanda va ajuta in principal in organizarea unei astfel de calatorii.
La ce sa te astepti iarna in Islanda

Perioada cea mai buna de vizitare este iulie – august si extrasezonul bun este cu 2 luni inainte si dupa aceasta perioada. Mai departe de asta te poti astepta la o vreme imprevizibila si teoretic de iarna, uneori mai blanda, alteori nervoasa si cu multa zapada.
Partea cu iarna vine sigur cu un numar redus de ore in care este lumina. Pe la jumatatea lunii decembrie sunt putin peste 4 ore de lumina, soarele rasare pe la 11 si apune putin dupa ora 15. In ianuarie ziua creste si a doua parte a lunii vine cu 7 ore de lumina. Februarie e cam ce suntem noi obisnuiti sa avem iarna ca numar de ore de lumina. Iti recomand acest site pentru a vedea cum este cu aceste ore de lumina.
Foarte important acest aspect al orelor de lumina deoarece asta va influenta directia calatoriei. Majoritatea atractiilor fiind naturale, le vei putea admira doar cand este lumina. Bine, un al doilea aspect este zapada si starea drumurilor. Insa asta este variabila si in decembrie, cand am vizitat eu Islanda, se putea vizita tot ce tinea de drumul 1 (Iceland Ring) deoarece nu ninsese.
Daca ai parte de o perioada cu multa zapada asteapta-te sa nu parasesti capitala. E de preferat ca zapada sa te prinda in capitala deoarece aici ai mai multe activitati de facut. Am citit multe comentarii pe acest subiect si unii au ajuns si la 4 zile consecutive in capitala deoarece altceva nu se putea vizita. Nu se intampla prea des, dar ia in calcul si acest aspect cand iti organizezi calatoria.
Cu masina 4X4 sau “normala”?

O alta dilema pe care am avut-o era daca sa iau sau nu o masina cu tractiune integrala, implicit una din categoria SUV. Prima rezervare asa a si fost, un Ford Kuga sau ceva similar cu tractiune 4X4. Cu vreo luna inainte de calatorie incepusem sa citesc diverse articole pe subiectul condusului pe timpul iernii in Islanda.
In final, am decis sa anulez masina 4X4 deoarece am concluzionat ca nu mi-ar fi fost necesara. Prima fusese 750 euro, a doua era una compacta si costa 350. La ambele pretul era cu asigurarea full, pentru 7 zile. Decizia luata a fost buna, masina mare nu mi-ar fi fost de folos cu adevarat deoarece drumurile nu erau inzapezite sau cu polei.
Dar chiar si daca erau asa, anvelopele erau unele cu pini metalici si nu ar fi avut o problema sa mearga cat timp drumurile erau dezapezite. Am condus in conditii de iarna in Norvegia cu astfel de cauciucuri si masinile, la fel compacte, au fost stabile. Daca drumul este inzapezit oricum nu esti lasat sa treci si nici nu este recomandat sa faci asta, chiar daca conduci un 4X4.
Ca masini intalnite, cred ca 7 din 10 erau din categoria mare, tractiune 4X4. Aici intrand si Duster-ul, o masina foarte prezenta pe drumurile din Islanda. Dar cum multe dintre recomandari sunt pentru astfel de masini pe timp de iarna este de asteptat sa fie asa. Eu insa nu recomand o masina mare cat timp ramai pe ruta turistica din partea de sud si sud-est.
Traseul parcurs a fost unul lung, in jur de 1700 km. Pentru asta pretul benzinei a fost de 220 euro. Pe langa masina, 350 euro cu asigurare, am mai platit parcari pe la cateva obiective, in total 15 euro. Alte costuri cu masina nu au mai fost deoarece toate hotelurile au avut parcare gratuita, iar in capitala a fost gratis in weekend. Tragand linie, o masina pentru o saptamana nu ar trebui sa-ti aduca un cost mai mare de 600 euro.
Foarte important! Nu inchiria masina fara asigurare full deoarece Islanda e foarte imprevizibila. O sa coste un pic mai mult, dar te va scuti de orice neplacere. Am sa revin pe acest subiect, dar in cazul meu asigurarea m-a scutit de plata unei tractari de vreo 850 euro. Nu s-a intamplat nimic grav, doar am subestimat o portiune de gheata si pentru a nu complica situatia am sunat la asistenta si au trimis o masina care m-a tractat.
Si tot la capitolul atentionari ar trebui sa stii ca exista multe locuri cu radare fixe. Toate sunt marcate din timp cu semne rutiere (sunt si in Waze), dar trebuie sa fii atent sa le observi.
Ce traseu este potrivit pentru iarna

Islanda are un traseu standard popular si presupune inconjurul insulei pe ruta 1. Acesta poarta denumirea de Iceland Ring si un timp optim pentru al parcurge este de 7-10 zile, asta pe timp de vara. In perioada iernei nu se recomanda parcurgerea intregului traseu, nici daca ai o masina 4X4. Dar daca ai parte de o vreme buna, ar trebui sa ai cel putin 2 saptamani pentru intregul ring.
Din ce am citit eu si vazut la fata locului cand am fortat un pic si am iesit in afara zonei recomandate, iarna se poate merge pana la Kirkjufell pe partea vestica si Borgarnes & Ghetarul Langjökull. La est punctul maxim recomandat este Hofn. Dar mai departe de Jokulsarlon nu prea merita.
Ajunsul pana la Hvitserkur, unul dintre punctele cu peisaje deosebite dinspre Vest e o provocare deoarece drumul trece printr-o zona care cred ca se inzapezeste usor. La vizita mea doar pe acolo drumul cerea o viteza de iarna si o atentie sporita.
In aceasta parte recomandata in timpul iernii sunt probabil 70% dintre atractiile importante din Islanda si majoritatea pe care multi le viziteaza si daca ajung vara. Mai departe de asta distantele fata de aeroport devin prea mari si turul intregii insule este mai simplu decat intoarcerea.
Ce traseu am avut eu

Am ajuns pe la ora 18 in Islanda, iar prima noapte a fost in Reykjavik. Aici imi propusesem sa vad orasul in cateva ore cand ajung si inca un pic a doua zi. Cele 5 ore adunate au fost mai mult decat suficiente pentru a vedea cateva locuri din capitala.
In ziua 2 am pornit spre muntele Kirkjufell, un drum de 180 km si vreo 2.5 ore de condus. La intoarcere m-am oprit in Borgarnes. Intoarcerea fiind mai scurta, drum l-am parcurs in vreo ora jumatate.
Ziua 3 am inceput-o cu cascada Hraunfossar, iar daca nu vrei sa mergi mai departe de aici poti ramane in zona sa face turul Ghetarului Langjokull, al doilea ca marime din Islanda. Nu m-a atras acesta si am preferat sa merg pana la Hvitserkur. Nu a fost cel mai bun traseu si a fost unul cu peripetii, iar intoarcerea avea sa fie la acelasi hotel din Borgarnes. Prea mult stat in masina pentru ce am facut in aceasta zi. Mai potrivit era turul Into The Glacier.
Ziua 4 am inceput-o cu Parcul National Thingvellir, apoi Geyzer si cand soarele apunea am ajuns la Cascadele Gullfoss. Am tras cat am putut de orele de lumina si cred ca am scos maximul din aceasta zi. Poate mai potrivita era o cazare la cateva minute de Thingvellir, ar fi fost mai mult timp pentru obiective. Cazarea urmatoare avea sa fie in Evindarholar, la 140 km, aprox 2 ore, de Gullfoss.
Ziua 5 a inceput cu cascada Seljalandsfoss aflata la 20 minute cu masina de hotel. Urmatoarea cazare era tocmai in Hali, la 3 ore de condus. Cum era clar ca voi ajunge pe intuneric, am adaugat zilei Vik si atractiile de aici.
Ziua 6 a fost dedicata mersului pe un ghetar din Vatnajokull si exploratul pesterilor din el. Turul a inceput la 9 si s-a terminat aproape de ora 16. A mai ramas un pic de lumina cat sa vad si Diamond Beach, ca Laguna Jokulsarlon era in ceata si nu se vedea mare lucru din ea. Noaptea de cazare am ales-o la Fosshotel Nupar, la o ora de condus de laguna. In realitate, mai simplu era sa fi ramas la acelasi hotel din noaptea anterioara si asta si recomand daca vii aici pentru a face un tur al ghetarului.
Ziua 7 insemna intoarcerea spre cat mai aproape de aeroport, nu aveam zbor atunci dar trebuia sa fiu cat mai aproape de Laguna Albastru unde aveam rezervare in ziua urmatoare. Cum timpul era suficient si deja condusul pe intuneric era o normalitate, am decis sa ma intorc la Jokulsarlon. Dupa vreo 2 ore prin zona am pornit spre Hvolsvollur, unde aveam ultima noapte de cazare.
Ziua 8 am inceput-o cu 2 ore de condus de la Hvolsvollur pana la Laguna Albastra. Dupa vreo 4 ore pe aici am incheiat calatoria si m-am intors spre aeroport.
Harta interactiva cu traseul este aici.
Ce se putea face mai bine

Initial calculasem distantele si luasem hotelurile in ideea in care nu voi conduce noaptea prea mult. Dupa calculele si simularile facute parea realizabil. Pus in fata faptului implinit aveam sa constat ca este imposibil sa nu conduci si pe intuneric daca vrei sa vizitezi mai multe.
La cazare nu mai puteam face schimbari deoarece anularea nu era gratuita si a trebuit sa profit maxim de lumina. Efectiv timpul in care se putea vizita era intre 11 si 15, cu o mica extensie spre ora 16, insa asta doar daca ai parte de cer senin… ceea ce eu nu prea am avut.
Cea mai buna varianta era sa pornesc la drum cat sa ajung la prima atractie inainte de rasarit. Atunci era suficienta lumina sa o vizitez si oricum o data cu rasaritul vine si maximul de lumina. La finalul zilei estimat ce se poate vedea inainte de apus si ultima parte a drumui sa fie complet pe intuneric. Nu imi calculasem asta, dar dupa prima zi am realizat ca asta e singura solutie sa vizitez ce imi propusesem.
Daca as fi plecat din start cu ideea ca ultima atractie o voi vizita la apus, atunci as fi luat cazarile ceva mai inspirat. Prima noapte mai potrivit era sa fie in zona Borgarnes. Reykjavik merita cateva ore sa vezi catedrala si putin orasul, dar asta va fura din orele de lumina. A doua noapte din Borgarnes era mai potrivit sa fie in zona Muntelui Kirkjufell. Noaptea de dupa mersul pe gheata mai potrivit era sa fie in zona Hali.
In acelasi timp, daca tot mergi iarna sa nu uiti sa incerci sa gasesti cazarea in apropierea locurilor cu sanse de aurora boreala. Cateva le luasem pe ideea asta, dar nu am avut parte de un cer senin potrivit pentru aparitia ei.
Ce merita vizitat si ce note le-am dat

Pentru a simplifica partea cu ce mi-a placut si ce cred ca merita vizitat intr-o calatorie in Islanda m-am gandit sa le dau note principalelor atractii sau lucruri generale pentru ati face o idee.
Ca tara, Islanda pentru mine este o destinatie de nota 8 din 10. Insa daca as rapoarta-o doar la ce poti vedea prin Europa, poate fi o tara de nota 10 pentru o natura in miniatura. Aici poti vedea in cateva zile ce in mod normal trebuie sa alergi prin mai multe tari.
- Reykjavik – nota 7/10
- Ce merita vizitat in primul rand – nota 10 din 10: cascada si muntele Kirkjufell, Cascada Seljalandsfoss, Golden Circle – Parcul National Thingvellir, Geyzer si Gullfoss
- Daca ai timp – nota 7/10 – Cascadele Hraunfossar
- Mersul pe un ghetar si explorat pesterele din gheata: 10/10 (activitate posibila doar iarna)
- Jokulsarlon Lagoon & Diamond Beach – 8/10
- Vik & atractiile de aici – 6/10
- Canionul Fjaorargljufur – 7/10
- Pentru un loc cu adevarat turistic si un adevarat tourist trap: Blue Lagoon – 5/10.
- Daca chiar te plictisesti – nora 4/10 – Hvitserkur
Bilete de avion
Islanda este foarte bine conectata cu Londra si de aici va fi cel mai usor sa faci mixuri de zboruri. Din Londra am plecat si eu cu EasyJet iar pretul a fost 80 euro. In perioada iernii cam astea sunt preturile, iar pana in Londra, cu mici exceptii, este foarte ieftin in perioada iernii.
Cu ceva research nu cred ca va fi greu de gasit un zbor cu plecare din Romania care sa coste in jur de 200 euro/persoana.
Cazare

La o tara mica si cu un volum mare de turisti (2.4 milioane in 2017) este de la sine inteles ca hotelurile sunt scumpe. Un hotel ok ca si conditii si pozitionare va costa in medie 120 euro/noapte, mic dejun inclus, camera dubla. Pret valabil in decembrie, in ianuarie si februarie multe le-am vazut mai ieftine.
Eu am stat in urmatoarele hoteluri:
Un hotel modest si cam departe de nota si pret, dar bine pozitionat daca vrei sa faci o plimbare prin oras. Ajungi repede cam peste tot si se pot gasi restaurante sau baruri in apropiere. Micul dejun a fost slabut pentru ce asteptari aveam eu de la el.
Hotel Icelandair Hamar, Borgarnes
Am stat doua nopti aici si mi-a parut rau ca nu am putut profita mai mult de hotel si facilitati. A fost de departe cel mai bun hotel in care am stat in Islanda si totul a fost impecabil. Am luat si cina aici si a fost la un pret putin peste ce platisem in capitala, iar micul dejun era foarte bogat.
Am ales locul stric ca pozitionare, asta deoarece banuiam ca nu voi vizita cascada Seljalandsfoss in ziua anterioara si e bine sa fiu aproape de ea. Complexul este foarte bine pozitionat si casutele sunt cu tot ce ai nevoie. Foarte buna bucataria tinand cont ca esti departe de restaurante si cele mai apropiate sunt la 30 min cu masina.
Un hotel luat sa fie cat mai aproape de laguna Jokulsarlon de unde pornea turul de mers pe ghetar. Restaurantul hotelului a fost bun si ieftin pentru ce oferea. Camera a fost foarte mare, dar cam modesta ca dotari si aspect. A fost ok per total si chiar recomand pentru ceva optim pe aceasta parte.
Cautam sa mai rup din drumul de intoarcere si teoretic urma sa vizitez Vik in ziua de dupa tur si din acest motiv luasem un hotel la vreo ora distanta de Laguna Jokulsarlon. Speram ca termin tot si sa tot plec, in realitate m-am intors si hotelul mai mult m-a incurcat.
Ca si dotari are 2 tipuri de camere, unele standard si unele superioare. Cele standard sunt vechi si cam inghesuite, din ce am vazut printr-o usa deschisa. Cele superioare arata cum e normal pentru pretul lor. Mare problema sunt preturile la mancare. Micul dejun si cina au fost mai scumpe decat cazarea in sine. Pe langa asta, foarte modeste ambele ca optiuni si departe de a fi la pretul platit. Pacat de hotel si pozitionarea lui, ca in rest pare un tourist trap.
Alt hotel ales pe ideea de proximitate. A costat cel mai putin, vreo 100e, dar in timpul iernii acest satuc e aproape pustiu. Tot ce am putut gasi ca mancare a fost o pizzerie banala. Deci, nu e chiar un loc ok pentru popas.
Hotelul are nevoie de o renovare serioasa, daca nu ar fi in Islanda hotelul ar fi de 2* si maxim 50e/noapte.
Cazarea pentru o saptamana ar costa in jur de 800 euro, camera dubla, doua persoane, mic dejun inclus.
Mancarea
Cu asa preturi la cazare, mancarea nu avea cum sa fie ieftina. Aveam sa constat ca si banalele sandvisuri de la supermarket costa 10-12 euro. La restaurante, atunci cand le-am gasit, preturile se apropiau de Norvegia… adica scump spre foarte scump.
Am iesit la un cost mediu mai mic din simplu motiv ca masa de pranz am taiat-o de tot. Cand ai 4 ore de lumina, nu ai timp sa cauti un restaurant unde sa mananci si sa petreci cel putin o ora. Luxul acesta e posibil doar daca stai vreo 2 saptamani prin Islanda si vizitezi 1-2 atractii pe zi.
Am mancat de cateva ori prin benzinariile N1. Foarte prezente peste tot si majoritatea cu zone mari de restaurant. Nu serveau multe, dar puteai manca o supa calda si cateva feluri principale. Orice am mancat in benzinarii mi s-a parut la nivel de restaurant simplu, fara pretenii. Supa cel putin era foarte buna.
La cina am mancat in 3 seri la hotelurile unde eram cazat, alternativele erau indepartate. Cina la hotel e cu preturi peste media orasului, dupa cum scriam mai sus la unul a fost nesimtit de scump, vreo 50 euro de persoana pentru acces la un bufet modest. Dar cand cele mai apropiate restaurante sunt la o ora de condus si este ora 19, nu prea iti mai vine sa cauti alternative.
Prin restaurantele din oras pretul pentru un fel principal era in jur de 25-30 euro. Tragand linie, fara scapari ca de la la Fosshotel Nupar costul per zi pentru mancare sau altele care sa tina loc de pranz va fi in jur de 50 euro/zi/persoana.
Bugetul pentru o saptamana, 2 persoane va fi in jur de 650-700 euro. Asta in contextul in care micul dejun este inclus in cazare.
Accese la atractii si tururi

Nu am platit taxa de acces la nicio atractie. In cazul celor cu masina proprie exista la unele o asa zisa parcare obligatorie pe care o vei plati. Iti scaneaza numarul la intrare si e bine sa faci plata ca altfel probabil o vor trimite catre firma de rent a car si-ti vor lua ei banii.
Am vizitat un singur muzeu, The Icelandic Phallological Museum din Reykvaik :D. Costul a fost de 1700ISK (13 euro). Daca ai timp si vrei sa afli lucruri noi, iti recomand sa-i faci o vizita. Nu e mare, in vreo 30 de minute il vei vizita complet.
Am facut un singur tur, cel de mers pe ghetar si vizitat pesterele din el. Acesta l-am cumparat de la Extreme Iceland si a costat 29900 ISK (232 euro) /persoana.
Nu intra la tururi, dar undeva trebuie sa trec accesul la Blue Lagoon. Am avut bilet incepand cu ora 13, categoria Premium si a costat 100 euro. Cu cativa euro mai ieftin poti lua pachetul Comfort, daca nu iti doresti papuci si roba si nici sa mananci la restaurantul lor. La restaurant rezervarea zic ca e posibila doar pentru cei cu bilete Premium.
Bani si internet
Partea cu internetul este simpla deoarece Islanda este in spatiu SEE, nu si in UE, si se poate folosi cel din roaming. Si apropo de asta, accesul este posibil cu cartea de identitate, pasaportul doar te scuteste de stat la coada daca este unul cu CIP.
Moneda national este coroana islandeza, notata kr (sau ISK in codul international). Si care in momentul vizitei avea o conversie de 100 ISK = 0.75 euro sau 3.5 lei. Tara este dezvoltata in ceea ce priveste plata cu cardul si cred ca se putea fara problema sa nu am cash. Nu imi amintesc vreun loc unde sa nu fi fost posibil sa platesc si cu cardul.
Eu insa am scos din aeroport 20.000 ISK si de atent ce am fost am mai si ramas cu 2000 ISK pe care i-am gasit acasa.
Imbracamintea
Eram pregatit pentru multe grade in minus, cel putin dupa echipamentul cu care am mers dupa mine. Acolo insa doar diminetile erau mai reci si cred ca minimul a fost de -5 grade. In cursul zilei erau cateva grade cu plus.
Totusi, asta nu inseamna ca poti merge sumar imbracat. Ce am scris in finalul acestui articol ramane valabil si pentru Islanda.
Total
Un total pentru o saptamana pe timp de iarna, doua persoane ar iesi astfel:
- Avion: 400 euro
- Masina pe 7 zile – 350 euro
- Parcari & combustibil – 250 euro
- Cazare pe 7 nopti – 850 euro
- Mancare – 650 euro
- Acces Laguna Albastra si tur mers pe gheata – 650 euro
Total: 3150 euro (2 persoane).
O parte dintre costuri sunt potrivite si pentru perioada verii, insa cel mai probabil cazarea, avionul si masina vor avea in varf de sezon un cost mult mai mare. Cel putin unele dintre hotelurile avute au preturi si cu 60% mai mari pentru luna iulie.
Comentarii
3 ComentariiCristi Bozdog
Jan 31, 2019Salut,
In Octombrie 2018 ca si destinatie turistica am avut Islanda. Noi am facut un tur complet pe drumul 1, cu cateva abateri spre unele atractii turistice.
Ce voiam sa spun de fapt, este ca am avut aceleasi cheltuieli 🙂
In Martie urmeaza sa zburam in Tromso(am tras putin cu ochiul aici) si in sfarsitul anului incercam Vietnamul(si acesta il voi studia putin din relatarile tale)
Mersi!
Cristi
emma
May 3, 2019Multumim pentru acest articol organizat si detailat. Informatiile ne sunt de mare folos. Urmeaza sa vizitam Islande in luna august cu inca un cuplu.
Andreea Stefan
Aug 8, 2024Mulțumim pentru informații! 🙂