Pe 1 mai blogul acesta a aniversat 6 ani de la primul articol, iar celalalt despre marketing are 10 ani. E adevarat, au fost cateva perioade in care am renuntat la scris despre travel din lipsa de timp. Pur intamplator, acesta e articolul cu numarul 260 si majoritatea articolelor sunt scrise in ultimii 3 ani.
Despre continut

Am inceput sa scriu generalist cu de toate din zona de travel. Dupa vreo 6 luni am realizat ca e complet inutil sa scriu despre oferte si sa atrag cititori care vaneaza preturi mici la bilete de avion sau cazare. Nu era ocupata piata pe atunci si proiecte ca Promotrips nici nu erau lansate.
Noua directie a fost in principal concentrata pe ideea de ghid de calatorie. Nu m-a multumit nici asta si de vreo 2 ani sunt cateva teme principale despre care scriu: ghid de calatorie pe cont propriu, experiente culinare si cateva impresii despre locurile vizitate.
Un lucru am urmarit, tot ce scriu sa fie impresie personala sau care sa ma priveasca in mod direct. Nu-mi amintesc sa fie vreun articol unde nu e ceva ce am experimentat sau am trait eu. Pe langa asta, toate pozele (sau aproape toate) sunt facute de mine. Nu fac cele mai bune poze, dar nici nu imi surade ideea de a avea articole cu materiale care nu-mi apartin.
Vin din zona de marketing, dar pentru blog am urmarit sa scriu doar material practic si de bun simt. As fi putut abuza de multe ori de partea profesionala si produce “materiale senzationale despre nimic” si care la final sa te lase cu un gust amar. Observ o tendinta a creatorilor de continut din zona de travel de a iesi rapid in evidenta cu materiale la care doar titlul e senzational. Nu e sanatos pe termen lung si nu ajuta pe nimeni.
Cititori & Comunitate
Am inceput prin a investi in comunitatea din Facebook. Si cand spun investit ma refer la bani de promovare a articolelor si pentru o vreme si a paginii. Comunitatea celor care ma urmaresc pe pagina de Facebook a trecut de 41.000. Pe Instagram am inceput tarziu si nu e un loc in care am crezut vreodata incat sa-i aloc timp. Comunitatea de acolo are acum putin peste 3.370 urmaritori.
De blog insa m-am ocupat sa creasca si l-am imbunatatit cat am putut de des. In primii 2 ani abia trecea de 2000 de cititori pe luna. In ianuarie 2017 erau 2500, iar 3 ani mai tarziu, in ianuarie 2020 au fost pe blog peste 33.000 de cititori. De cand cu pandemia, abia daca atinge 5000 de cititori pe luna.
In tot anul 2019 au fost pe blog 224.000 de cititori si peste 400.000 de accesari ale articolelor. Cel mai popular este cel despre Chisinau cu peste 24.000 de accesari, iar urmatorul cu impresii este cel despre Israel, 17.000 in cazul lui. Aceste numere ma bucura si ma fac sa cred ca am ajutat cu experientele mele si pe altii sa descopere pe cont propriu multe locuri frumoase.
Beneficii din blog

In ultimele luni am vazut multi bloggeri sau instagrameri care vand secrete de cum poti imbina calatoriile cu munca sau a face bani din calatorii. Nu e doar la noi asta, chiar si unul dintre cei mai mari bloggeri de travel din lume are un curs despre cum sa faci travel si bani in acelasi timp.
Nu e nimic rau in a visa la beneficii de pe urma unei pasiuni. Realitatea e ca foarte putini obtin cu adevarat ceva de pe urma unui blog de calatorii. E una dintre cele mai aglomerate industrii din online si asta face accesul dificil. Ca sa nu mai zic de dificultatea cu care iti poti gasi o nisa despre care sa scrii si sa devii vizibil.
Pentru mine nu a fost niciodata un obiectiv sa obtin beneficii de pe urma “statutului” de blogger. Acei 33.000 de cititori nu sunt multi, dar sunt un punct de la care incepi sa te gandesti cum poti primi si beneficii. De altfel, pana nu treci de 1000 de cititori pe zi e chiar si greu sa fii luat in calcul pentru o campanie.
Principala forma de monetizare a fost afilierea prin Booking. La fiecare rezervare facuta cu un link de la mine de pe blog am primit si eu 25% din cat a incasat Booking de la hotel. In 5 ani de afiliere am incasat 2024 euro, din peste 400 de rezervari. Orientativ, aceasta suma e cu vreo 20% mai mica decat cea investita in blog pentru a promova articolele si pagina.
Prima colaborare cu adevarat importanta este cu Honda Romania. Acesta este un proiect care a inceput in octombrie 2019 cu ghidul de inchiriere a unei masini si se va intinde pe tot parcursul 2020. Nu pot sa spun valoarea colaborarii, dar tragand linie si scazand costurile aditionale as zice ca e o valoare departe, foarte departe, de ce se vehiculeaza ca se poate castiga din publicarea de articole pe un blog de calatorii. Nu ma plang, raman cu bani de o calatorie buna la final.
Lista lucrurilor propuse dar refuzate din varii motive, in ultimii 2 ani, ar fi urmatoarea:
- o calatorie din partea Autoritatii pentru Turism a Thailandei pentru a vizita Thailanda si Cambodgia
- calatorie in Grecia
- calatorie in Bulgaria
- 3 sau 4 propuneri de a vizita in format de infotrip diverse regiuni sau locuri din Romania
- probabil minim 15 propuneri de advertoriale in blog, vreo cateva chiar relevante pentru ce fac eu
Tot ce inseamna calatorie/infotrip presupune un grup mai mic sau mai mare si implicit toate costurile de baza asigurate. E ceva standard ce poti primi fara sa ceri tu si de regula sunt organizate de autoritatile de turism sau agentiile turistice. Imi pare rau ca nu am putut onora calatoria in Thailanda. In rest am refuzat deoarece nu se potriveau cu ce fac eu.
Chiar daca am vorbit cu multi despre faptul ca am blog si voi scrie despre ei, nu am cerut niciodata reduceri sau alte beneficii. Real vorbind, fara a avea in spate o comunitate globala sau vreo agentie de turism, un hotel dintr-o anumita tara ajunge greu pe profit dupa un articol scris pe un blog din Romania pentru care a platit cu servicii. Ok, daca in schimbul cazarii oferi si materiale foto/video pe care hotelul le va folosi atunci e cu totul alta poveste.
Vrei un blog de calatorie?

Am fost intrebat de cateva ori daca merita sau nu un blog de calatorie. Eu as zice ca daca vrei sa faci bani, trebuie sa te gandesti de multe ori inainte. Daca crezi ca vei face asta in urmatorii 2 ani, zic sa te gandesti si mai mult decat era cazul in februarie. Travelul isi va reveni probabil in 2-3 ani, dar zborurile cu 1 euro sau cateva sute de euro spre orice continent au cam apus pentru o vreme.
Toate companiile aeriene nu vor trece usor peste blocajul din prima jumatate de an si toate au nevoie de bani multi sa poata sa mai opereze. Astea, combinate cu masurile de distantare, se vor reflecta in costuri. Mai departe, hotelurile inchise niste luni, combinat cu un numar mic de turisti ii vor face pe multi operatori sa creasca preturile sau sa inchida. Cat despre Airbnb, tind sa cred ca multi vor prefera sa inchirieze apartamentele decat sa le mai tina pentru cateva nopti pe luna prin Airbnb.
Revenind la blog. Incurajez sa intretii un blog in principal pentru tine. Bani din el cat sa si calatoresti o sa faci daca chiar te dedici lui si vei porni cu o baza materiala buna sa poti calatori. Poti face asta in paralel cu un job normal sau cu activitati care se pot face online, dar nu te gandi ca poti incepe sa fii blogger de travel asa din nimic.
Despre calatorii poti scrie de pe canapeaua de acasa, insa doar dupa ce te-ai plimbat cateva saptamani sa aduni experiente. Si nu te gandi ca poti face asta asa cu cateva ore pe luna. Un articol ca acesta despre calatoria in Mexic a ajuns sa fie publicat dupa vreo 20 de ore de scris, rescris, corectat si selectat&editat poze.
Planuri de viitor
La cum arata lucrurile tind sa cred ca 2020 s-a incheiat pentru mine in ceea ce priveste calatoritul in afara tarii. Sper ca vara lui 2021 sa ma prinda pe o plaja din Spania, mi-ar placea sa fie San Sebastian. Am inceput sa revizitez Romania anul trecut. Mai am multe de vazut si revazut. Proiectul cu Honda chiar asta si presupune, o plimbare prin diferite locuri din tara la volanul unei Honda.
Si foarte important, nu iau in calcul sa produc material video. YouTube-ul e un alt mediu care nu cred ca ma poate ajuta sa ajung la cei care sunt interesati de ceea ce eu scriu sau experimentez.
Comentarii
1 comentariuBeaching Travel
May 16, 2020Salut! Foarte misto articolul tau si cumva la fix pentru un blogger la inceput de drum. In ianuarie am inceput si eu un blog pe nisa plajelor mai mult (https://beachingtravel.ro) si chiar aveam nevoie de informatii concrete de la cineva experimentat in blogging. Multumim pentru share-ul de info!