M-as putea numi un consumator fidel de low-cost tinand cont ca aproape jumatate dintre zborurile mele sunt cu o astfel de companie. Am inclus aici si compania Blue Air care se pozitioneaza putin peste low-cost. Ei isi spun Smart Flying si cel putin pe zbururile avute cu ei am intalnit avioane cu un spatiu dintre scaune aproape de o companie de linie. Iar despre scaunele noi, numai de bine.
Pentru mine Wizz-ul, dupa numarul de zboruri, este in topul companiilor cu care am zburat. Cel mai lung zbor a fost Bucuresti – Dubai. Fiind un zbor relativ scurt, spre 6 ore, nu am simtit un disconfort din cauza scaunelor si spatiului mic. De altfel, la zborul de dus, am avut loc la scaunele de la iesirea de urgenta si spatiul e mai mare ca in rest. La intoarcere am avut loc in primele randuri, iar aici era liber locul din mijloc.
Despre experienta Kuala Lumpur – Melbourne cu AirAsia
A doua experienta cu un zbor low-cost mai lung a fost pe ruta Kuala Lumpur – Melbourne. Un zbor de 8 ore operat cu un Airbus A330-300, ca toate celelalte zboruri lungi de la AirAsia. Chiar daca este unul dintre avioanele mari, este configurat in format compact cu o distanta intre scaune foarte mica. Un astfel de avion, pentru AirAsia, are o configuratie cu 377 locuri.
Pe Turkish Airlines acelasi model de avion e cu 289 de locuri, iar pe Qatar Airways 259. O parte din diferenta vine si de la faptul ca la AirAsia exista doar 12 locuri la o clasa ce poate fi considerata Business, denumita Premium Flatbed. Celelalte doua companii avand mult mai multe locuri pe Business sau Business + First cum e la Qatar. Chiar si asa, sunt multe zeci de locuri diferenta care se simt la spatiul pe care-l ai.
La AirAsia, pe langa clasa Premium Flatbed, mai exista varianta de a sta la cele cateva zone hot unde spatiul din fata este mai mare. Cum ma asteptam sa fie distanta mica intre scaunele standard, am ales sa iau un astfel de loc.
Mi s-au parut potrivite cele dintre clase, o alta varianta sunt cele de la iesirile de urgenta. Avantajul la cele dintre clase este faptul ca se afla in asa numita quiet zone. In aceasta zona nu este permis accesul copiilor sub 10 ani. Am vazut cum arata si cele de la iesirile de urgenta si inclin sa cred ca nu e vreo diferenta intre ele in ceea ce priveste spatiul sau confortul.
Scunele se rabateaza putin, dar nu suficient. Cat despre confortul lor as spune ca sunt gandite sa nu dormi :))). Chiar daca este ceva spatiu in fata, nu ajuta prea mult. Daca nu esti obosit si poti sa nu dormi, cred ca poate fi un plus ca te poti plimba mai mult. Zborul meu a fost unul de noapte si faptul ca urma sa ajung in Melbourne la ora 6 dimineata, m-a fortat sa incerc sa dorm putin. Nu pot sa-mi imaginez cum e la scaunele standard.
Mancarea pe zbor a fost buna si serviciile la bord normale, daca vrei ceva platesti. Nu exista insa zona de entertainment cu clasicele monitoare in scaunele din fata. Asta e valabil pe toate locurile, inclusiv cele Premium Flatbed. Pentru a avea acces la zona de multimedia se plateste extra pentru o tableta in care gasesti ce, teoretic, ar trebui sa fie in monitorul din scaun.
Per total nu a fost o experienta placuta. Chiar si a doua zi simteam un disconfort dupa acest zbor. Daca ar fi sa mai zbor cu AirAsia pe astfel de distante, as alege un zbor de zi, mai mult pentru a ma convinge daca e ceva mai bine. Daca ar fi dupa mine, astfel de zboruri nu ar trebui permise fara un minim de confort al scaunelor si ceva mai mult spatiu.
Zbor sub 100 euro cu bagaj de cala si o masa
Singurul plus pe AirAsia e pretul care, de cele mai multe ori, este la un sfert fata de o companie de linie. Cu bagaj de 20kg si o masa, un zbor Kuala Lumpur – Melbourne, e sub 100 euro. Pe Sydney sunt cam aceleasi preturi, chiar si cu cativa euro mai mici pe unele date. Simularile de mai jos sunt facute pe date alese aleator. Pe mai multe saptamani din intervalul septembrie-decembrie 2017 sunt preturile acestea. Iar acest pret nu e vreo oferta de neratat, mai tot timpul sunt astfel de preturi.
In capturile de jos este pretul standard, bagajul si masa mai adauga inca 132 MYR. Pret este exprimat in moneda Malaeziei, iar aceasta are o paritate aproape de 1 la 1 cu a noastra.
Pe un zbor avut in 23 decembrie 2016 am platit aproape 200 euro pentru varianta cu loc in zona hot, masa si bagaj si alte cateva beneficii (pachetul Flex). Biletul a fost luat in august si nu fusese vreo oferta.
Un zbor in sens invers, Melbourne – Kuala Lumpur, este uneori cu cativa euro mai scump. Combinand asta cu o oferta buna spre Asia, se poate obtine un zbor Bucuresti – Mebourne / Sydney la un pret de 600-700 euro.
Comentarii
2 ComentariiAndrei_xyz
May 14, 2017Fara suparare, articolul mi se pare unul bun, dar titlul in schimb ma dezamageste. Exista companii mai bune si companii mai proaste. Nu poti sa generalizezi si sa spui ca “low-cost-ul pe distante lungi ar trebui interzis”. Ca si contraexemplu, am zburat cu Norwegian, companie low-cost, pe ruta Oslo-Bangkok. Din punctul meu de vedere totul a fost ireprosabil, spatiu suficient, filme si divertisment cu monitoare pe scaunele din fata, n-am simtit niciun disconfort. Si asta la clasa normala, economy. La AirAsia intr-adevar, e ca in autobuz… alta companie, alte reguli…
Bogdan
May 14, 2017Nu am zburat inca cu Norwegian, dar am sa-i incerc. Companiile low-cost pot aborda si varianta de mijloc, cea in care sunt intre low-cost si linie. Posibil ca si Norwegian sa-si fi configurat avioanele intr-o forma de mijloc si atunci experienta e apropiata de a operatorilor de linie. Cum e si BlueAir, o abordare de mijloc care multumeste pe multi. AirAsia e ca orice alt low-cost cu care am zburat, nu am vazut diferente majore intre ei.