Din propria experienta, dimensiunea rucsacului sau valizei este direct proportionala cu experienta de a calatori. Cu cat calatoresti mai mult vei realiza ca nu ai nevoie de jumatate de dulap de haine si o valiza la limitele maxime ale unui bagaj de cala. Cred ca plata bagajului de cala i-a facut pe multi sa se gandeasca mai bine de ce au nevoie pentru un weekend.

Prin Europa am avut de putine ori bagaj de cala, insa de multe ori am avut o valiza mare de cabina. Cu timpul am tot renuntat la lucruri pana cand am ajuns la a merge fara probleme 3-4 zile doar cu un rucsac mic. Acel rucsac care se incadreaza gratuit in limitele oricarei companii aeriene.

De la valiza la rucsac

Prima calatorie mai lunga a fost de doua saptamani in Asia de Sud-Est, in marti 2014. Pentru aceasta perioada imi luasem o valiza de marime medie. Fiind o calatorie doar prin orase nu am simtit-o incomoda. Doar cand a trebuit sa alerg prin gari si aeroporturi am realizat ca ma incurca si un rucsac era ceea ce aveam nevoie.

In luna decembrie a aceluiasi an reveneam in Asia. De data aceasta pentru 6 saptamani in care aveam de facut vreo 15 zboruri, prin 6 tari. Ideea de valiza nici nu o mai luasem in calcul. Asa a inceput prima mea cercetare pe rucsacii de calatorie. Chiar daca nu urma sa fie o experienta de backpacker, spre rucsacii recomandati pentru aceste experiente m-am orientat.

Nu a fost usor sa ma decid asupra marimii lui. Aceasta se masoara in litri si pentru cineva care nu mai avusese asa ceva nu spunea nimic. M-am uitat la dimensiunile lui reale si greutate, ca dupa acesti litri nu puteam sa ma decid. Pana atunci folosisem rucsaci mici, dar erau variante de laptop si la acestea dimensiunea laptopului era criteriul de marime. Dupa cateva zeci de articole ma decid ca am nevoie de unul de 65+10 L.

Pentru calatoriile de minim 2 saptamani: Berghaus Verden 65 + 10 L

O recomandare frecventa era cea referitoare la calitatea rucsacului. Intr-un pret mare o sa fie si notorietatea producatorului, insa mai departe de asta exista si cercetarea lui in a face cat mai bine produsele. Din mai multe articole mi-am scos cativa producatori si modele lor de 65L. M-am oprit asupra Berghaus deoarece parea ca are un echilibru bun intre pret si ce ofera.

Modelul cumparat de mine este Verden, dar nu se mai produce si varianta care l-a inlocuit pare a fi Berghaus Ridgeway. In 2014 a costat 120 euro si doar in amazon.co.uk l-am gasit. Livrarea in Romania a acestui brand nu este frecventa, dar am gasit cateva magazine care trimiteau.

Rucsacul este confortabil, multe reglaje si rezonabil la spatiul oferit. Poti transporta in el lejer lucruri pentru doua saptamani si sa-ti ramana spatiu si pentru suveniruri pentru toti apropiatii. In calatoria de 6 saptamani din Asia am pornit de acasa cu 12 kg si m-am intors cu 22 kg. Nici pentru calatoria de doua luni din iarna trecuta nu a fost prea diferit la greutatea bagajului.

Am avut multe calatorii in care l-am purtat in spate, la 20 kg, pentru cativa km si nu i-am simtit greutate. Structura de rezistenta de pe spate este bine proiectata si echilibreaza greutatea. Iar daca ajungi la 20kg, cu siguranta vei mai avea un rucsac mic pentru iesirile zilnice si pe acesta il vei purta in fata…  de echilibru. Pentru asta am unul de 30L in care am echipamentul electronic.

Rucsacul de city-break: Berghaus TwentyFourSeven+ 30

TwentyFourSeven+ are avantajul de a fi foarte mic si usor. Cu el calatoresc de 2 ani prin calatoriile de pana la 5 zile. La aceasta dimensiune se incadreaza in limitele de bagaj mic de cabina. E foarte incapator si, in cazul meu, de multe ori ajunge la 8-9 kg. Asta il face sa nu mai fie in limitele de greutate de la multe companii aeriene, dar nu atrage atentia si nu mi s-a cantarit niciodata.

Varianta de 30L e perfecta pentru un rucsac cu care sa iesi zilnic. Dezavantajul acestui model este la bretele in situatia in care vei merge o zi intreaga. Acestea sunt confortabile doar pana in limita de 3-4 kg. Dar asta cred ca e valabil pentru orice model, e vorba si de greutatea pe care o porti dupa tine.

Calitatea lor este foarte buna. Cel de 65L arata ca nou desi a fost in vreo cateva calatorii lungi. Dar arata asa ca pe avion tot timpul il pun intr-o husa de protectie luata separat. In felul acesta nu se agata si nici nu ia contact direct cu benzile de transport.

Un rucsac mare pentru bagajul de mana: Osprey Farpoint 40L

Inainte de a pleca in Japonia mi-a venit ideea de a incerca o calatorie mai lunga cu un bagaj de mana. Nu cu o valiza, ci cu un rucsac in limitele maxime. Limitele companiilor aeriene, in cazul bagajului de mana, sunt atat de marime, cat si de greutate. Pana acum insa, ca nu mi s-a intamplat sa-mi cantareasca niciun bagaj mare de mana.

Am inceput iar cercetarea sa vad ce a mai aparut nou prin piata. In ultimii ani a explodat partea de bagaje pentru backpackeri si exista zeci de modele in limitele maxime ale unui bagaj de cabina. Cu greu am facut o lista de 3 modele deoarece parerile erau impartite si unele erau clar partinitoare. Pe multe dintre topuri se gasesc modelele Osprey, un producator care are printre rucsaci si alte produse utile pentru amatorii de calatorii sau drumetii montane.

Pe varianta de 40L, maximul care intra in cabina, cel mai apreciat este Osprey Farpoint 40L. Nu a fost usor sa gasesc pe cineva in Amazon sa-l livreze in Romania, dar daca nu te grabesti am vazut ca sunt magazine in tara care aduc acest producator. Pentru acest model este recomandat sa iti cumperi si saculetii de compartimentare. Cu ei o sa poti sa iti oganizezi bine lucrurile si sa le separi pe masura ce se murdaresc.

L-am folosit prima data in calatoria din Spania. In cele 18 zile a fost o alegere buna. Dar fiind vara am putut pune in el lucruri pentru 2 saptamani. Eu am mult echipament electronic, dar intr-o varianta mai simpla ai putea pune in el tot ce ai nevoie pentru minim 10 zile, fie ele si mai reci. Un mare plus pentru compartimente. Are mai multe decat am eu nevoie si toate sunt proiectate sa multumeasca diverse nevoi. Chiar si pentru lichide are un compartiment separat in care intra o borseta cu strictul necesar. In imaginea de sus, spatiul de lichide este in imaginea din dreapta.

Ajunsesem cu el la un maxim de 12 kg. Nu ofera confortul celui de 65L, dar nici nu e rucsacul in care sa transporti prea des peste 10kg. Singurul dezavantaj este ca nu poate sta vertical. Pur si simplu se rastoarna, insa are un maner lateral si o pozitie normala ar fi sa-l tii pe lat. Bine, mai are si varianta in care il transformi in geanta. Bretele le ascunzi sub un buzunar si ii montezi o bretea dintr-o parte in alta.

Nu e un rucsac greu, dar e mare ca aspect. Acest lucru il face enervant in plimbarea de zi cu zi. In cateva zile am iesit cu echipamentul foto in geanta lui, dar nu il aveam tot si era incomod sa ma organizez cu o geanta mica. Intr-un final am luat cel mai simplu rucsac pe care l-am gasit. Important era sa nu ocupe loc in momentul in care il impaturesc.

Bogdan

In copilarie ma plimbam printr-un atlas rutier in poloneza, iar din 2012 sunt calator cu jumatate de norma. Pana acum am vizitat peste 170 de orase din 50 de tari.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *