Trebuie sa stii inca de la inceput. Compania si masina sunt doua lucruri de multe ori pur relative. Marile companii de inchirieri nu sunt prezente direct peste tot si, prin urmare, calitatea serviciilor nu e neaparat aceeasi. Daca la unele lanturi de hoteluri multe arata la fel, la masini e variabil.
Cum alegi locul de unde o preiei: aeroport vs alte locatii
Primul pas pentru a incepe o cautare este sa te decizi asupra locului de unde o inchiriezi. In multe locuri este simplu, deoarece vei avea de ales intre aeroport, cu zeci de optiuni si diverse zone din centru cu cateva masini si alea foarte scumpe. Dupa aeroport, un alt loc popular este gara principala a orasului.
Aeroportul ofera cea mai mare diversitate, deoarece e locul cu cea mai mare cerere si este usor sa compari ofertele intre ele. La nivel de oras,, se definesc multe zone si de multe ori, companiile aleg sa isi listeze ofertele pe adresa lor, ceea ce face dificila compararea ofertelor. O situatie amuzanta a fost in Yerevan (Armenia) unde, cateva companii, isi pusesera ca puncte de preluare din oras toate hotelurile de minim 3 stele. Alegerea unei masini aici chiar era o intreaga aventura.
Daca e o calatorie cu avionul, eu recomand ca punct de preluare aeroportul. Chiar daca nu vei avea masina pe toata perioada, e mult mai simplu sa faci un drum la aeroport. Preluarea de la aeroport vine cu un cost extra in unele locuri. Spre exemplu, in Insulele Faroe, unii cer 80 euro ca taxa de locatie premium. In majoritatea locurilor, nu e locatie premium aeroportul, iar daca e, are un cost modic. Analizeaza bine aceste variante si vezi cum e mai convenabil.
Nu e foarte important, dar ar trebui sa stii daca preluarea masinii se va face din Aeroport sau va fi dupa un drum cu transferul, oferit gratuita de firma de asigurari. Nu incurca prea tare asta, doar iti adauga timp atat la preluare cat si la predare. Locul de unde preiei masina iti este mentionat in timpul asigurarii, iar daca nu e in terminal, va scrie acest lucru.
Predarea masinii in alt loc decat cel al ridicarii
O situatie speciala este cea in care predarea masinii se face in alt loc decat al preluarii. E complicat spre imposibil (sau foarte scump) sa faci asta in tari diferite, dar, pe teritoriul unei tari, sunt intalnite si astfel de situatii.
De obicei, exista un cost pentru acest serviciu. Dar sunt regiuni intr-o tara sau tari unde e normal sa lasi masina in alta parte decat ai luat-o si sa nu platesti pentru asta. In Noua Zeelanda e frecvent sa faci asta, iar in Germania am luat masina din Koln si am lasat-o in Dortmund, fara sa platesc nimic extra. In Maroc, am platit valoarea unei zile de inchrieri pentru a lasa masina in alt loc decat am preluat-o.
Cum alegi masina si in ce clase sunt acestea grupate
Fiecare companie mare are un sistem propriu de a imparti masinile. Si cum nu era suficient, acestea mai pot fi si personalizate pe tari sau regiuni. Site-urile care aduna oferte au incercat sa le uniformizeze si nu sunt foarte multe. Ce trebuie sa retii tu e ca, reduse la minimum, sunt cel putin 5 clase:
- Mini sau Economy – masini mici, unele doar in 2 portiere (ex. Fiat 500, Opel Corsa)
- Mid-Size (medie) sau Intermediate – au de regula 4 portiere, masini ceva mai mari (ex. VW Golf, Honda Civic,)
- Full Size sau large cars – cu masini din gama mai mare, de regula sedan sau crossover (Nissan Qasqay, VW Passat)
- Premium – numele spune cam tot, aici de obicei intra multe masini ceva mai scumpe ca valoare (ex. BMW seria 3 sau 5, Land Rover Evoque etc.)
- SUV – De multe ori doar masini premium, dar din categoria SUV. Sunt si situatii cand aici se pot gasi masini care nu sunt considerate premium, dar sunt din categoria mare (e. BMW X3, Honda CR-V).
Din experienta, primele 3 categorii pot insemna una singura si, ceea ce le diferentiaza cu adevarat, este numarul de usi/locuri si spatiul de bagaje. Campaniile mari au pana la 20 clase diferite de masini si doar rezervand direct la ei ajungi sa primesti ceva foarte apropiat. Altfel, va fi cel mai probabil ceva din una dintre primele 3 clase principale.
Exista si exceptii cand se scrie clar ca vei primi acel model. Pe site-urile care aduna mai multe oferte, astfel de situatii sunt mai rare.
Recomandarea mea e sa mergi pe o idee simpla. Fie clasa economica, fie ceva cu care esti ok la optiuni, din categoria de 4 usi si 5 locuri. In cazul meu, alegand asta la pachet cu o cutie automata, am primit de cateva ori chiar si full size.
NU uita, uita-te atent la numarul de scaune si usi si mai putin la ce model de masina e prezentat. Faptul ca scrie Honda Civic nu inseamna mare lucru; foarte probabil sa primesti ceva similar sau mai mare.
Cum alegi furnizorul. Companie locala vs. Retea internationala
Dupa ce te-ai lamurit cu masina, asta daca tii la acest aspect (eu nu, doar automata sa fie), va trebui sa alegi o firma care sa ti-o ofere. Cum spuneam inca de la inceput, multe dintre lanturile internationale nu au reprezentanta in orice loc, ci au un partener local care ofera masinile cum poate el mai bine.
O sa scriu mai jos despre companiile mari si numele sub care opereaza. Majoritatea celor prezenti in zeci de tari au mai multe nume, dar biroul de inchirieri e unul comun. De regula, serviciile si tipul de masini sunt cele care diferentiaza un brand de altul.
Companiile locale sunt si ele prezente, iar in unele tari sunt majoritare si au cele mai bune preturi. Ca si in cazul unora care doar inchiriaza sub numele mari, companiile locale au uneori metode nesimtite sa scoata bani de la clienti. Te pot agata cu un pret mic, iar in termeni si conditii sa scrie tot felul de taxe. Un alt aspect este cel al flotei, frecvent masinile celor locali sunt intinse la maxim si au o intretinere modesta.
Chiar daca nu e o regula, un nume international poate sa-ti ofere o calitate a serviciilor si a masinilor ceva mai buna. Pentru cele locale sau pe care nu le cunosti, ai nevoie de o cercetare mai amanuntita. Pentru asta, mergi in Google si cauta numele firmei. In Google Maps in reviews si/sau pe TripAdvisor vei gasi cele mai multe pareri bune de luat in calcul.
Nu crede chiar tot ce vei gasi, ci incearca sa vezi ce metode de a scoate bani de la clienti au si de ce s-au plans cei mai multi. Majoritatea merg pe costuri scrise mic undeva in conditiile de inchiriere, iar daca stii din timp, va fi usor sa le eviti.
Cel mai des am inchiriat de la companiile din lanturile internationale, insa in tari ca Spania sau Italia va fi mult mai ieftin sa mergi pe o varianta locala. GoldCar e una dintre companiile mele preferate, in special prin prisma serviciilor si a masinilor bine intretinute. Ei se promoveaza ca avand cea mai tanara flota, iar din experienta cu ei de pana acum, pot confirma asta.
Companii internationale
La nivel global, sunt cateva grupuri de firme prezente in majoritatea locurilor unde ai avea nevoie de o masina. Nu am reusit sa gasesc un top clar al companiilor mari de inchrieri, iar ceea ce am vazut eu frecvent ar fi:
- Alamo, Enterprise, National si, impreuna, sunt Enterprise Holdings
- Hertz, Advantage, Dollar,Thrifty si, impreuna, sunt Hertz Global Holdings
- Avis, Budget, Payless, Apex si, impreuna, sunt Avis Budget Group
- Europcar
- Sixt
Toate sunt la fel de bune si toate sunt la fel de slabe. Cam asta e concluzia mea, dupa zeci de comentarii citite despre ele in locurile unde le-am rezervat. In mai mult de jumatate dintre inchirieri, am preferat sa fie de la una dintre companiile cunoscute.
Ce pot sa zic pana acum este ca nu am am ce sa reprosez nimanui pentru servicii. De fiecare data cand a fost nevoie de ajutor lor au fost promti, iar de platit, am platit orice abatere de la termeni.
Dupa flota de masini as putea sa ma plang de vreo cativa. Am inceput sa evit grupul Enterprise, pentru ca, in toate cele 3 inchirieri, au fost masinile foarte prost intretinute. GoldCar au stat cel mai bine, urmat de Avis/Budget.
De ce ieftin e de multe ori foarte scump
Multe dintre companiile locale au o politica foarte agresiva de a face bani din orice. Prin urmare, listeaza masini la preturi de inchiriere foarte mici. Iar cand zic foarte mici, sa se inteleaga cativa euro/zi. Costul mic vine la pachet cu foarte multe limitari, iar cea mai frecventa are legatura cu numarul de km pe care-i poti parcurge in costul platit pe inchiriere. Tot ce va fi extra se va taxa chiar si cu 1 euro/km.
Al doilea element supriza la acest tip de oferte este asigurarea. Spre exemplu, am inchiriat in Madrid o masina cu 5 euro/zi, iar asigurarea a fost 25 euro/zi. La final, am ajuns la pretul potrivit pentru acel loc. Poti merge si fara asigurare, dar unii vor incerca sa faca tot ce e posibil sa gaseasca ceva sa te mai taxeze cu ceva extra, la final.
Nu e vreo teapa cu acele oferte de cativa euro, dar nici nu e ceva de care s-ar putea sa te bucuri pe deplin. O asigurare, chiar si de la un tert, ii va face sa fie mai relaxati cu cautarea nodului in papura si a unor taxe care sa le reotunjeasca veniturilor.
De unde rezervi masina
Am tot zis de site-urile care intermediaza oferte. Partea de rent-a-car functioneaza aproape la fel ca cea de hoteluri, unde site-urile mari de intermediere detin aproape tot. Daca pe hoteluri avem Booking.com, pe inchirierea de masini sunt mai multi jucatori care domina piata.
Spre exemplu, eu folosesc, in principal, RentalCars.com, urmat de holidayautos.com si economybookings.com. Alte variante pe care le-am mai incercat au fost kayak.com sau skyscanner.com, la acestea din urma nu am gasit vreodata ceva mai bun ca in RentalCars.com.
Dupa ce m-am decis asupra masinii si companiei, verific site-ul lor. Uneori se mai intampla sa aiba oferte, iar site-ul propriu sa ofere un pret mai bun decat cel dat de site-urile de intermediere. Pe Spania/Italia am gasit constant oferte bune pe GoldCar, direct la ei.
Nu lasa inchirierea pe ultimul moment. Cand esti sigur de calatorie, rezerva masina si repeta procesul la cateva zile sau saptamani dupa, daca ai timp. Majoritatea inchirierilor se pot anula fara niciun cost si, daca vei gasi ceva mai bun, o sa anulezi. Cu cat e mai scurta perioada pana la inchiriere, cu atat costul poate fi mai mare.
Daca intr-adevar vrei un pret bun, nu merge direct la birou, sa inchiriezi pe loc. Nu stiu pe cineva sa fi platit mai putin acolo si, de multe ori, nici masini nu au. Am fost in situatia sa iau o masina in Patagonia, pentru ca cea rezervata a fost pe alte date, iar pretul nu a fost deloc mic.
De ce e important sa completezi zborul
Procesul in sine de rezervare nu e unul special. De fapt, ar fi ceva de mentionat. Doar un aspect poate fi important in unele momente: numarul zborului! Cu acesta poti fi scutit de multa bataie de cap, daca se intampla sa intarzii.
Majoritatea rezervarilor au un timp de gratie in care compania iti pastreaza masina si considera ca este a ta. Dupa ce trece acel timp, ea poate fi data spre inchiriere altcuiva. Evident, poti chiar tu sa o inchirezi la un pret mult mai mare. Mi s-a intamplat asta in Scotia, cand prietenul cu care eram nu a putut lua masina din niste motive birocratice, iar aceeasi masina mi-au dat-o mie dupa, la un pret cu 30% mai mare.
Daca iti intarzie zborul si l-ai completat acolo, te vor astepta, teoretic, cat e nevoie. Daca nu, cu o asigurare de calatorie, o sa poti recupera costurile platite extra. Oricum ar fi, un zbor trecut acolo, deschide mai usor discutiile si ei sunt mai deschizi la negocieri sa nu platesti ceva extra.
Cum se plateste masina si anularea unei rezervari
La majoritatea rezervarilor facute, am avut anulare gratuita cu pana la 24h sau 48h inainte. In astfel de situatii, se intampla sa mi se incaseze 20-50% din rezervare si diferenta sa o ia in ziua rezervarii sau sa o platesc la preluare.
La unii, exista si optiunea sa platesti toata suma la ghiseu sau toata, in momentul rezervarii. Oricare ar fi varianta, cat timp ai anulare gratuita si faci asta, o sa ti se ramburseze in cateva zile intreaga suma incasata.
Tot ce urmaresc eu este sa am o rezervare gratuita cu pana la 24 sau 48h. Mai departe, nu prea mai e asa important, doar verific inainte de a lua masina care a fost situatia paltii, ca sa nu mi se ia banii de doua ori, din greseala.
Optionale si accesoriile
Primul optional, dar si cel mai important, este asigurarea. Despre asta am scris un capitol separat. Mai departe, apar diverse accesorii sau nevoi pe care uneori le primesti gratis sau trebuie sa le platesti. Frecvente sunt taxa de sofer aditional, scaunul de copii, GPS-ul, modemul cu internet, prioritate la preluarea masinii.
Toate acestea vor adauga un cost suplimentar, dar fara unele dintre ele nu poti conduce sau folosi masina. Scaunul pentru copii este obligatoriu in multe tari si poti sa ti-l iei si de acasa sau sa cumperi unul. Important este sa nu pleci fara el, deoarece amenzile sunt mari.
Soferul aditional este important, in special pentru asigurare, dar si daca te va opri politia si iti va cere actele de inchiriere. Cat timp nu este masina ta, ar trebui sa ai un contract de inchiriere pe numele tau, ca sa o poti conduce.
In calatoriile tale putin probabil sa poti alege masina pe care o vei conduce. Pentru a realiza imaginile din ghid eu am avut placerea sa conduc o Honda CR-V Hybrid, care m-a impresionat prin silentiozitate si confort. Daca esti curios poti solicita un test drive sau o oferta la un dealer Honda.