Inchirierea unei masini nu e un proces simplu, dar, dupa ce intelegi regulile de baza, o sa-ti fie usor. Eu pe multe le-am invatat prin plati extra si orice neatentie m-a costat cativa euro.
Cardul de credit
Am stat mult sa ma gandesc unde sa incadrez acest aspect al cardului de credit. Intr-un final, l-am tratat secundar si l-am lasat mai pe final. In realitate, nu poti inchiria majoritatea masinilor fara a avea un card de credit.
Cu acesta vei garanta pentru masina, cu acesta vei garanta ca esti solvabil si de incredere. Multe companii locale iti accepta si cardul de debit si, la cele excentrice, le poti sa da garantia in cash.
De regula, se merge pe 2 tipuri de garantii sau depozite. Aceste sume iti sunt blocate pe card si, ulterior, deblocate. Prima garantie este pentru posibile incidente cu masina, aceasta fiind si cea mai mare in valoare. Cat e la fiecare in parte o sa vezi in termeni si conditii. De obicei, este de la 700 euro in sus. Cel mai mult, pentru o masina din clasa economic, mi-au blocat 2500 euro. Ceea ce inseamna ca tu ar trebui sa ai aceasta suma pe cardul de credit. Daca limita ta este sub aceasta suma, poti pune tu extra pe el si, la verificare, se va confirma ca esti solvabil.
Al doilea depozit este pentru un plin de combustibil. Estimeaza ei cat costa si ti-l blocheaza. Ulterior, iti dau banii inapoi, daca totul a fost in regula.
Nu-ti incerca norocul cu un card de debit, ai toate sansele sa-ti fie anulata rezervarea. Cu atat mai putin cardul de credit al altor persoane care nu sunt cu tine. Teoretic, soferul trebuie sa aiba cardul de credit pe numele lui. In realitate, s-a intamplat ca in Amsterdam, pe cand nici nu eram sofer, sa garantez cu cardul meu de credit. Dar era clar pentru cel de la ghiseu ca voi fi si eu cu masina si sunt din acelasi grup.
Limita de kilometri si trecerea dintr-o tara in alta
In teorie, poti folosi masina cat vrei pe teritoriul unei tari sau in tarile din jur. In Spatiul Schengen, poti circula cu multe dintre masinile inchiriate, fara a anunta asta sau plati vreo taxa. Nu e valabil in orice context, iar unele firme cer un anumit comision pentru a iesi din tara.
Pentru a sti daca poti iesi din tara cu masina sau in ce conditii o poti face, va trebui sa verifici termenii si conditiile din momentul inchirieri. La majoritatea celor de pe site-urile de oferte, vei gasi scris doar ca, pentru a iesit din tara, se percepe o anumita taxa, dar nu iti spun care este. Poti sa le dai un email sa afli sau poti incerca sa afli asta de pe site-ul firmei de inchirieri. La multe scrie doar in ce tari poti calatori si, pentru oricare alta tara, ai nevoie de acordul lor.
In afara UE, trecerea cu masina dintr-o tara in alta este posibila daca tarile sunt prietene sau in relatii normale. Spre exemplu, trecerea cu masina din Argentina in Chile (sau invers) avea un cost al actelor de vreo 200 euro, cam cat 3-4 zile de inchiriere cu tot cu asigurare. In multe situatii se poate, dar cere timp si mai multe discutii.
Limita de km este cea care apare de multe ori la companile cu un cost mic per zi de inchiriere. Frecvent, limita este stabilita la o valoare intre 150 si 300km per zi de inchiriere. In teorie, la o inchiriere mai lunga nu te va deranja, pentru ca, adunati, acesti km iți vor fi suficienti.
Orice limitare de genul acesta apare la vedere in site-urile de rezervari. Costul per km extra este, de multe ori, foarte mare si ar fi bine sa verifici ce vrei sa faci si cati km vei aduna. O valoare de 1000km per inchiriere s-ar putea sa-ti fie suficienta intr-o calatorie, insa, daca vei mai adauga 500km, la un cost de 1 euro/km, nu va mai suna bine costul de inchiriere.
Eu rezerv cu limita doar daca ma asigur ca ma incadrez si, eventual, mai am cateva sute de km extra.
Politica de combustibil
Daca optiunile de pana acum nu ti s-au parut destule, sa stii ca inca nu am terminat. Dar, cu cat esti mai informat, cu atat vei ramane cu impresia ca nu a incercat nimeni sa te tepuiasca. Ceea ce e si real, doar ca, multe companii incearca sa recupereze toti banii pierduti printr-o rezervare cu un cost per zi foarte mic, prin taxe la orice.
Politica de combustibil e o alta metoda prin care companiile mai pot castiga cativa euro. Cel mai frecvent mod de preluare al masinii este cel de full to full. Adica preiei masina cu rezervorul plin, o predai la fel. E un mod in care compania nu are nimic de castigat din asta si nici clientul. Daca nu vei returna full, desi asta era politica, vei plati o taxa de penalizare si, apoi, litri pe care ei ii estimeaza ca ar fi lipsa, iti vor fi taxati la un pret mai mare decat la pompa.
A doua politica e full-empty si inseamna ca vei prelua masina cu rezervorul plin si o returnezi cu el gol, iar plinul facut il platesti la preluarea masinii. Nu e avantajoasa, deoarece nu ti se returneaza suma pe ce a ramas in rezervor. Ca sa nu mai zic ca nici nu o sa-l aduci complet gol, ca nu vei risca sa faci asta.
A treia categorie de politica e una intalnita in tarile mai putin atente cu serviciile si deriva din full-to-full. Aceasta e same-to-same si se refera ca poti primi masina cu jumatate de rezervor si tu o vei returna la fel. E la fel de paguboasa pentru tine ca si full-empty deoarece nu vei putea estima si o vei aduce probabil cu mai mult.
Ar mai fi si o a patra categorie, dar nu e populara si eu nu-mi amintesc sa o fi vazut. Este cea in care platesti cat consumi si diferenta de la preluare o platesti celor de la ghiseu.
Termenii si conditiile de inchiriere
Am tot zis de termeni pana acum, insa cateva aspecte trebuie punctate separat. Politica de combustibil, km limita si alte cateva aspecte sunt la vedere, inca din listarea ofertelor. Mai departe, sunt aspecte pe care le gasesti in termeni doar daca le citesti in detaliu.
Limitele de varsta, garantia sau alte depozite se gasesc detaliate in Termeni si conditii (T&C). Aici ti se va vorbi de excese, de comisioanele pe care le ai pentru toate situatiile posibile. Spre exemplu, daca vei inchiria masina peste programul de inchidere a biroului (unele nu sunt 24/7), vei plati un cost pentru asta.
Daca nu aduci masina full, platesti la suprapret combustibilul si, extra, un comision. Ce inseamna asta in bani se poate gasi in T&C. Si lista de costuri e lunga. Pe majoritatea nu ai cum sa le ai intr-o situatie normala, dar e bine sa stii ca, daca ceva e atipic, vei gasi in termeni ce cost vei plati pentru asta.
Pe site-urile de intermedieri gasesti T&C intr-o varianta extinsa, dar si simplificat, cu acces rapid la cele mai importante comisioane si dezpozite.
Asigurarea masinii de la un tert vs. Firma vs. Neasigurat
Si am ajuns la asigurare, acel lucru la care multi renunta, pentru ca „sunt soferi buni si nu li se poate intampla nimic” si nu merita sa plateasca cel putin dublu pe masina. Statistic, sansele sa ti se intample ceva sunt mici, dar de ce sa-ti strici concediul si sa ai costuri mari, pe cand poti sa le previi.
Eu sunt adeptul asigurarilor care sa acopere tot ce e normal sa fie acoperit. Nu cred ca am inchiriat vreo masina sa nu am si o asigurare extra pe langa cea standard. Companiile ofera, in varianta simpla de inchiriere, o asigurare care acopera un minim de lucruri si care mai mult ii acopera pe ceilalti, decat pe tine. Ai putea spune ca e un fel de RCA (CDW pe numele ei), iar cu asta, multe dintre problemele pe care le vei avea, le vei plati din banii tai.
Aceste asigurari standard, oferite in pretul inchrierii, vin cu un cost (numit excess) pe care tu il vei plati, daca ceva se va intampla cu masina. Astfel, se poate intampla ca, in cazul unei reparatii, compania sa te taxeze cu sume intre 500 si 4000 euro. Daca reparatia a costat 1500 euro, tu vei plati aceasta suma. Daca a costat 5000 euro, tu vei plati maximul mentionat in asigurare. Exista asigurari mai ieftine, oferite la ghiseu, care reduc acest excess la cateva sute de euro.
Asigurarea full se poate lua de la un tert, in momentul rezervarii masinii sau direct de la ghiseu, in momentul preluarii masinii. Evident, daca rezervi direct pe site-ul firmei de inchirieri, o sa poti adauga asigurarea full direct de la ei.
O rezervare luata de la un tert acopera cam ce acopera si cea de la compania de rent, doar ca vei primi banii cheltuiti dupa ce faci o solicitare la ei si le trimiti un scan la facturile platite. Singurul avantaj pe care l-am gasit eu la o asigurare de la un tert este pretul. De cele mai multe ori, acesta era la jumatatea celui de la firma de asigurari. Iar daca inchiriez masina 7 zile si castigi un 10-15 euro per zi vei avea un total deloc de neglijat.
Nu scapa insa din vedere ca, o asigurare de la tert, are si anumite conditii in care se aplica sau mai exact, cand nu se aplica. Cele full, de la ghiseu, nu sunt chiar intamplator mai scumpe; ele te scutesc de aproape toate costurile posibile. Cele de la tert pot veni cu clauze si conditii, pe care s-ar putea sa nu le ai in vedere.
Asigurarea de la ghiseu vine, de multe ori, cu o garantie mica sau zero la preluarea masinii. Pe langa asta, in caz de incident, nu mai ai nimic de facut in afara sa anunti asta la compania de asigurari. Teoretic, iti vor da sa completezi cateva formulare, dar nu tot timpul vor face asta.
Daunele aparute intr-un accident in care ai incalcat regulile de circulatie sau ale contractului de inchiriere nu sunt acoperite de majoritatea asigurarilor de la terti. Asta e valabil si pentru unele dintre asigurarile de la ghiseu.
Ce am observat, insa, este ca o asigurare de la RentalCars.com acopera multe aspecte pe care asigurarile de la ghiseu nu le au, iar aici ar fi pierderea cheii si inlocuirea ei, geam spart sau probleme ale jantei/anvelopei, oglinzile, tractarea.
Din fericire, eu nu am intalnit abuzuri si nici nu am auzit in jurul meu. Am citit multe, dar, dupa o evaluare a conditiilor, nu prea mai erau abuzuri, ci doar conditii pe care asiguratul trebuia sa le stie, deoarece erau in termenii asigurarii. Chiar daca nu vei citit tot inainte de a cumpara o asigurare, inainte de a face o solicitare, analizeaza daca esti sau nu acoperit. Eu, de exemplu, am aflat la vreo 2 zile dupa incidentul din Islanda, ca asigurarea mea acoperea tractarea; cea de la Budget, in mod strandard, nu avea asa ceva.
Pentru orice solicitare de rambursare de la un asigurator tert ai nevoie de dovezi ale platilor (factura, extras de cont, bon etc), detalii despre incident si contractul de inchiriere. Daca situatia implica si politie, se va complica putin cu actele, dar orice ar fi incearca, sa ai dovezi palpabile pentru orice e in avantajul tau si poate sa clarifice faptul ca poti solicita rambursarea celor platite. Nu plati nimic fara a primi dovada de plata!
Ce faci in caz de accident sau probleme tehnice
Din fericire, nu am avut vreun accident si, singurul incident in care am avariat (usor) masina, a fost cand aveam asigurare direct de la firma de inchirieri. In situatia asta, nu am facut decat sa anunt asta la predare. Cel de la birou a zis ca e ok, ca am asigurare si nu trebuie sa fac nimic.
A doua situatie a fost cand am ramas cu masina blocat si am avut nevoie de tractare. In cazul acesta, am sunat la firma de inchirieri. Au verificat ce asigurare aveam la ei si au zis ca nu acopera si trebuie sa platesc eu acest serviciu. In schimb, ma ajuta gratis cu un partener care sa fie pe aproape.
In cazul acesta aveam asigurare de la un tert, prin urmare am platit pe loc tractarea si dupa, am cerut banii de la firma de asigurari. Totul a fost simplu si clar, doar am ramas cu banii blocati vreo saptamana. Cei de la RentalCover au fost foarte receptivi si au cerut un minim de detalii, cat sa se asigure ca imi returneaza banii pe o situatie care intra sub asigurare.
In caz de accident, vei proceda ca si in RO. Evaluezi situatia si, in functie de asta, suni sau nu la serviciul de urgenta (112 in Europa). Daca poti face amiabila si esti ok cu asta, ar fi o idee buna sa anunti firma de rent a car inainte si abia dupa sa completezi formularele (daca ai asta).
Daca este un incident in care esti tu implicat si nu sunt pagube, nu e musai sa suni la rent-a-car atata timp cat esti deplasabil si problema este minora. Pentru orice probleme sau intrebare, nu exista sa suni pe numarul de suport al firmei de rent. Nu lua decizii pe ideea ca asa ti se pare normal, unele pot fi gresite si, implicit, sa ajungi sa platesti pe ceva ce putea fi evitat. Orice problema apare, suna si informeaza compania de rent a car.
Ca o completare la amiabila, am o situatie din Islanda. In parcarea unei benzinarii, o doamna parcheaza prea aproape de mine si, cand fiica ei iese din masina, imi loveste portiera. Ii spune asta mamei, iar ea vine in benzinarie sa vada a cui este masina. Verificam impreuna daca e grav si nu parea, dar nu era suficienta lumina sa vedem. Imi lasa numarul ei de masina si imi spune ca, daca cei de la rent considera ca e de asigurare, sa faca actele pe numarul acela. Nu a fost vreo problema de service, prin urmare nu le-am mai dat numarul. Asta ca idee legata de ce inteleg unele tari prin amiabila.
Cu sau fara asigurare, inchirierea unei masini vine cu responsabilitati si, implicit, cu un buget pentru nevoi speciale. Pentru orice situatie ar trebui sa ai disponbili, pe un card, cateva sute de euro. Putini probabil sa-ti trebuiasca, dar si daca trebuie, va fi o relaxare si o bataie de cap in minus. Cand a trebuit sa platesc tractarea, era mijlocul noptii in Romania, iar eu in mijlocul a nimic. Ei, insa, erau pregatiti cu un POS. 😀
Permiterea animalelor de companie in masina
In teorie, majoritatea companiilor nu au o problema cu acest aspect, cat timp masina se va returna curata si fara daune. Unele companii pot avea conditii speciale pentru asta si vor sa stie ca vei avea un animal de companie cu tine. Citeste termenii si conditiile, ca sa nu ai suprize la final.
In calatoriile tale putin probabil sa poti alege masina pe care o vei conduce. Pentru a realiza imaginile din ghid eu am avut placerea sa conduc o Honda CR-V Hybrid, care m-a impresionat prin silentiozitate si confort. Daca esti curios poti solicita un test drive sau o oferta la un dealer Honda.