Cum spuneam, am vizitat zeci de orase fara sa am nevoie de masina. In continuare fac asta si, pentru mine, masina e in majoritatea cazurilor folosita sa merg dintr-un oras in altul sau sa vizitez locuri unde transportul public ajunge greu.
In ce tari este sigura inchirierea unei masini
In teorie, poti inchira o masina oriunde exista varianta asta. In majoritatea tarilor cu un minim de turism o sa poti inchiria. In multe altele, va trebui sa recurgi la varianta inchirierii unei masini de la un localnic. Am citit ca se mai practica si asta in cateva tari, unde nu exista firme de inchiriere.
Realitatea e un pic diferita si, pentru linistea si siguranta ta si a celor cu care calatoresti, iti recomand sa analizezi bine acest aspect inainte. Spre exemplu, nu m-am simtit confortabil sa inchirez in Thailanda, Vietnam sau Peru, dar am facut-o fara prea mari emotii in Maroc si Chile.
De ce? Pentru ca experientele povestite de altii care au inchiriat mi-au dat de inteles ca m-as descurca si as putea conduce in conditii de siguranta. Oricat de bun sofer ai fi, unele tari au un trafic haotic si regulile de circulatie sunt „reinterpretate”. E suficient sa ajungi intr-un oras ca Lima si sa vezi cum trec prin intersectiile fara vizibilitate si realizezi ca prioritatea e o noutiune ajustata de puterea claxonului.
Asa ca, recomandarea mea este ca inainte de a inchiria o masina, asigura-te ca nu vei avea parte de surprize si in loc sa te relaxezi, sa te strezezi ca trebuie sa conduci. Poti incepe cercetarea in Google cu cautarea „driving a rental car in (nume tara/oras)”. Vei gasi cu siguranta zeci de experiente in formuri sau pe bloguri.
Nu ai nevoie de cercetare pentru tari din Europa, Oceania, America de Nord si, probabil izolat, tarile mai dezvoltate de pe celelalte continente (ex. Chile, Maroc, Africa de Sud etc.). Pentru orice tara, insa, e necesar sa vezi un minim de recomandari scrise de altii.
Nu uita sa verifici si partea pe care se conduce. In Malta si Cipru se conduce pe stanga si probabil putini stiu asta.
In ce vacante este potrivita o masina inchiriata
Masina este potrivita pentru o vacanta in care vrei sa fii activ. Daca, teoretic, nu ai ce face cu ea aproape o zi intreaga, atunci nu ai nevoie de ea. In Armenia am inchiriat masina doar pentru o zi pentru a vedea ceva ce agentiile ofereau in tururi de 2 zile. Cu masina am reusit sa vad tot ce era atractiv intr-o singura zi si, per total, si mult mai ieftin.
Fara a fi ironic, uneori mai bine inchiriezi o bicicleta sau un scuter decat sa alegi o masina. Multe orase inca permit trotinetele electrice, iar acum acestea se pot inchiria printr-o simpla aplicatie (de ex. Lime).
Masina inchiriata vs Masina cu sofer vs Transport public
Majoritatea oraselor au o minima infrastructura de transport public pentru a vedea atractii din jurul lor. Daca nu exista asta, cu siguranta exista tururi de grup in format restrans si, de multe ori, asta inseamna doar transport si un pranz sau o pauza de masa. Am fost in multe locuri in varianta de tur de o zi, pentru a nu avea grija masinii.
Masina inchiriata nu iti va fi utila in vizitarea orasului in majoritatea locurilor (Dubai cred ca e o exceptie); pentru asta apeleaza cu incredere la transportul public sau la taxiuri/Uber&similare. Chiar daca va fi usor sa conduci, masina te va bloca de multe ori, deoarece trebuie sa-i cauti parcare. In multe locuri, parcarea poate fi o intreaga aventura si nu merita.
Masina cu sofer e o categorie aparte de inchiriere. Asta, de obicei, vine si cu un tur personalizat sau cu un sofer cu ceva cunostinte potrivite pentru un ghid. Sunt populare astfel de inchrieri prin Asia de Sud-Est si in America de Sud. Adica, acolo unde condusul nu e chiar atat de usurel pentru turisti. Eu apelez la asta in situatia in care contextul o cere; am avut masina cu sofer in Thailanda, Vietnam, Peru, Indonezia, Myanmar.
Experienta de sofer si varsta minima/maxima pentru a inchiria o masina
Multi spun ca, daca reusesti sa conduci in marile orase din Romania, o sa poti conduce oriunde. Nu e chiar departe de adevar, si, cu siguranta, experienta din Ro te face mai atent. Faptul ca avem una dintre cele mai proaste experiente de condus din Europa te pregateste pentru orice… sau aproape orice.
Pentru a inchiria o masina, majoritatea companiilor solicita varsta minima de 21 de ani si cel putin un an experienta. Acest an ti-l confirma permisul, ca altceva nu ai ce arata si nu am vazut pe nimeni sa dea masini fara acest minim an. Unele companii din Spania si Italia cer sa ai minim 4 ani de experienta, iar, pentru cei cu mai putin (dar minim 1), se percepe un comision „de sofer neexperimentat”.
Unii merg si pe ideea de comision pentru cei sub 25 de ani si, uneori, dublat cu minim 2 ani de experienta. Am vazut zeci de situatii prin care se incearca incasarea unui comision daca esti tanar sau cu putina experienta. Statistic, asta vine de la asiguratori care percep sume mai mari celor fara experienta sau sub 25 de ani. Aceste aspecte le gasiti in termenii si conditiile inchrierii unei masini, nu apar la vedere in oferte.
Permisul de conducere este, din fericire, emis sub standardele si formatul UE. Nu avem informatii in engleza pe el, dar e o situatie pe care multi o ignora. Le explici tu putin cum e cu datele din el si va fi ok. Unele companii au pretentia sa fie in engleza sau cum e cazul celor cu alt alfabet, sa fie cu caracterele lor. Se intampla mai rar asta si, teoretic, putine sunt companiile care mai pun accent pe acest aspect. In China/Japonia cred ca este important, dar nu cred ca vrei sa conduci acolo, dupa ce vezi semnele si intersectiile.
Eu am avut permis international pentru Noua Zeelanda si asta pentru ca eram in primele calatorii si am luat de bun ce mi-au zis prin email. In Australia, l-a fel au zis, ca este necesar, dar nu l-am aratat si s-au descurcat cu el asa, fara traducere.
Tind sa cred ca daca e o firma internationala, vor fi sanse mici sa insiste asupra permisului international. Cu celelalte cred ca se poate discuta pe loc si, cu cateva rugaminti, sa fie de acord. Cred ca pasaportul va ajuta mult in astfel de situatii. Fiind acelasi nume si, de data asta, cu indicatii despre ce e fiecare, va fi mai usor sa inteleaga. Relax si intelegere si treceti peste acest impediment.
Parcarea, un aspect la fel de important ca si inchirierea
Cu masina este simplu cat timp nu ajungi prin marile orase sau in orasele foarte aglomerate. Cand am de ajuns cu masina, ma asigur ca aleg un hotel cu parcare sau care sa spuna ceva despre ea. Multe hoteluri nu au parcare proprie si au locuri intr-un garaj in apropiere sau te ghideaza spre o parcare.
Cel mai bine e sa ai confirmarea hotelului ca te poate ajuta cumva cu parcarea. Altfel, poti cauta tu una pe Google Maps, pe care sa o ai in vedere. In varf de sezon ar fi ideal sa stii 2-3 parcari, una singura nu va fi suficienta.
In multe dintre orasele mici de prin Italia sau Spania e foarte dificil cu locurile de parcare. Nu iti va fi imposibil sa gasesti liber, dar ai toate sansele sa fie la distante mari de un hotel, unde pretul per noapte este optim. Nu ignora din bugetul tau pretul parcarii. In majoritatea oraselor turistice o zi de parcare poate fi minim 25 euro. Iar o simpla parcare, „in centru”, poate ajunge la 5 euro/ora.
Inarmeaza-te cu monezi, multe dintre parcari nu se pot plati altfel. Si evident, nu parca fara sa platesti. In unele locuri e gratis dupa o anumita ora, dar verifica, sa nu ai suprize. In locurile centrale se verifica foarte des daca s-a platit parcarea; sansele sa „o lasi juma de ora” si sa scapi fara amenda sunt relativ reduse.
In calatoriile tale putin probabil sa poti alege masina pe care o vei conduce. Pentru a realiza imaginile din ghid eu am avut placerea sa conduc o Honda CR-V Hybrid, care m-a impresionat prin silentiozitate si confort. Daca esti curios poti solicita un test drive sau o oferta la un dealer Honda.