Si vine ziua cea mare, cand ajungi la biroul firmei de inchrieri. Aici, de regula, poti sta si o ora sa preiei o masina, mai ales daca esti intr-un loc aglomerat, cum e Aeroportul din Barcelona.
Ce ar trebui sa stii despre preluarea masinii
Sa presupunem ca o vei prelua din aeroport, pentru ca in oras, de regula, e ceva mai simplu. Indicatoarele spre rent-a-car sunt tot timpul la vedere si usor de identificat. Le urmaresti si asa vei ajunge rapid la biroul de care ai nevoie. Bine, se poate intampla sa mergi si sa nu fie nimeni acolo, pentru ca unii isi muta temporar biroul in parcare. Intreba pe cineva de la paza si te vor ghida.
Pentru situatia in care vei fi transferat catre locul de unde iei masina, va trebui sa identifici in emailul de confirmare cum vei face asta. Majoritatea au locul de preluare in statiile de bus si o anumita frecventa cu care vin. Salveaza numarul de telefon al lor si suna-i daca nu reusesti sa-i gasesti. Unii vin special pentru tine, asa ca ar fi bine sa comunici cu ei, sa ajungi cat mai repede.
La ghiseu, preluarea e o formalitate birocratica, mai ales daca esti prima data la acea companie. Firmele mai mari au reusit sa isi adune clientii intr-un loc central si fac rapid formalitatile de preluare. Iti vor cere un act de identitate, permisul de conducere si cardul de credit. Daca masina este una premium, se poate intampla sa-ti ceara un al doilea card (poate fi si de debit), pentru a face o verificare a ta si cu acesta.
Daca va trebui sa-ti blocheze o garantie, asigura-te ca o ai pe cardul de credit disponibila si ca nici nu vei avea nevoie de acei bani. Deblocarea banilor dureaza cateva zile, mai rar saptamani. Unii prefera sa isi salveze cardul tau cu un aparat de acum 100 de ani (un fel de copiere la indigoo) si cam asta sa fie tot.
Ti se vor explica principalele comisioane pe care le ai de platit daca nu aduci masina la timp, fara combustibilul in termenii agreati si diverse aspecte organizatorice sau de ajutor. Unii le-au simplificat la maximum si doar verifica cu tine de fata datele de preluare/predare si ale masinii pe care o primesti. La final vei da o semnatura!
Cu cheia masinii si contractul de inchiriere vei fi indrumat spre locul de unde ridici masina. In unele locuri, te asteapta cineva acolo sa o verifice si sa ti-o predea. In multe tari, aceasta procedura nu mai exista si, de la ghiseu, mergi sa-ti iei masina din parcare si asta este tot.
Primirea unei masini dintr-o alta clasa la ghiseu
Cum spuneam, masinile sunt de mai multe clase, in functie de firma. Ei scriu rapid similar si asa iti pot da ceva ce e apropiat de ce ai rezervat. Pot fi insa si situatii cand iti vor face o trecere la o clasa superioara, pentru ca au ei atunci o promotie. Uneori, aceasta trecere se face gratis, alteori iti propun o alta masina, cu un cost extra.
Se poate intampla ca ei sa nu aiba masina rezervata, dar sunt destule situatiile unde ei chiar au masini mai scumpe, pe care nu le vrea nimeni atunci. Si, decat sa stea in parcare, mai bine incearca sa mai scoata cativa bani, printr-o trecere la o alta clasa.
Ce faci daca nu iti este respectata rezervarea
O situatie opusa celei de mai sus este cea in care nu ti se da masina pe care tu ai rezervat-o sau nu iti sunt respectate conditiile din rezervare. Pentru asta, poti sa te agiti sa primesti ceva ce ai rezervat, dar sunt sanse mari sa nu iti poata oferi chiar tot si trebuie sa scoti maxim din asta. Sa nu uiti ca esti in vacanta si ai venit sa te relaxezi, deci trebuie sa scapi rapid de orice problema.
Ce poti cere? Poti merge pe un discount sa treci la o clasa mai buna sau sa-ti dea ceva mai bun gratis. De asemenea, poti primi asigurarea redusa, sofer aditional, extra timp la predare, GPS sau internet. Unele companii de inchiriere vor dori sa iasa bine din asta si vor avea diverse optiuni pe care sa le poata oferi in schimbul unei nerespectari de rezervare.
Ce verificari iti recomand sa faci cand preiei masina
In unele situatii, masina iti poate fi predata cu o verificare la milimetru. Mi s-a intamplat in Maroc ca cei din Fez sa noteze cel putin 20 de zgarieturi sau probleme ale masinii. In realitate, avea atat de multe probleme mici incat nu mai aveau cum vedea unele noi. In alte tari, daca nu e ceva serios sau rupt/indoit, nici nu se noteaza. In Cipru au inceput sa noteze si au renuntat ca erau prea multe dintre cele marunte.
Orice ar fi, recomandarea mea este sa o examinezi la preluare si, daca poti, sa-i faci poze la eventualele probleme. Daca unele ti se par serioase si ele nu ti-au fost mentionate, intoarce-te la birou si cere-le sa le treaca sau vezi daca exista un reprezentat in parcare. Nu este de neglijat acest aspect si mi s-a intamplat in Germania sa gasesc ceva care nu mi se mentionase la birou.
Inainte de a porni la drum
Fiind o masina noua pentru tine, asigura-te ca ai reglat tot ce e de reglat si te-ai asigurat ca totul e in regula cu combustibilul, farurile, oglinzile si nu ai vreun martor aprins prin bord. Trateaz-o ca si cum ar fi masina ta si verific-o inainte sa iesi din parcare.
Ca o recomandare, daca este prima data cand vei conduce pe partea stanga (volan pe dreapta), poti incepe prin a te plimba cu masina in parcare pentru a fi sigur ca esti ok cu modul in care vezi drumul din acest unghi.
Daca stii deja drumul spre destinatie e mai simplu; dar daca nu, asigura-te ca ai pus GPS-ul sau telefonul spre locul unde vei merge. Unele iesiri din aeroport pot da direct in autostrada si toata iesire sa fie confuza.
In calatoriile tale putin probabil sa poti alege masina pe care o vei conduce. Pentru a realiza imaginile din ghid eu am avut placerea sa conduc o Honda CR-V Hybrid, care m-a impresionat prin silentiozitate si confort. Daca esti curios poti solicita un test drive sau o oferta la un dealer Honda.