In aeroportul Hanada din Tokyo a fost prima data cand nu am reusit sa inteleg cum se poate folosi transportul public. Fiind dupa un zbor in care nu am vrut sa dorm si ajuns pe la mijlocul noptii, am renuntat sa inteleg sistemul de taxare si am luat un taxi. Citisem pe internet ca ar fi in jur de 5000Y (40 euro). Ajuns la hotel constat ca a costat aproape 10.000Y, aici intrand si o taxa de autostrada.
Transportul public din Tokyo
A doua zi dupa cateva calatorii am inceput sa inteleg cum se foloseste sistemul public cat mai eficient. Fiind la vreo 20 minute de gara centrala, am mers pe jos pana acolo. Dupa ce mi-am obtinut JR Pass-ul ma asteptam sa-l folosesc destul de des. Dar acoperirea lui este mica daca doresti sa explorezi orasul. Am renuntat la ideea de JR Pass si am trecut pe ce era mai aproape de punctul unde doream sa ajung.
Tokyo are multe linii independente unele de altele si tarifele pot sa fie diferite. Fiind independente, trecerea intre ele am gasit-o cam peste tot cu iesire si ulterior intrare la urmatoarea linie. Iar prin iesire ma refer la trecerea de portile de acces. Mi s-a intamplat sa intru gresit si ma asteptam sa pot iesi pur si simplu cu acelasi bilet. Doar ca nu asa functioneaza lucrurile si a trebuit sa merg la cei care asista la porti sa le explic situatia. Mi-au luat biletul si mi-au dat banii inapoi. La urmatorul m-am lovit de lipsa sumei pe tonomat si am luat unul cu 10Y mai mare. De aceasta data nu am mai putut sa intru si mi-au dat iar banii inapoi cu mentiunea sa caut unul cu suma mai mica.
Au automatizat enorm de multe lucruri, multe inutil si greu de inteles, iar la sistemul local de transport e totul foarte vechi. Mi s-a intamplat sa iau un bilet cu schimbare de statie si nu a mai fost nevoie. Prin urmare, nu am putut sa ies pe motiv ca nu acolo era schimbarea pe care o alesesem eu. De data aceasta am primit un bilet cu valoare zero. Exista si carduri de acces, dar ca turist nu se justifica sa iti faci unul.
Google Maps (cu internet) stie sa ofere cele mai bune rute si nu a trebuit sa inteleg panourile din statii. Acesta nu doar ca ofera rutele si mijloacele de transport posibile, calculeaza si pretul. Nu iti va da linia la care se afla trenul, dar te poti folosi de ora sa o identifici cat mai rapid pe panourile de plecari. De altfel, cred ca acest truc cu identificarea trenului dupa ora a fost cel care m-a salvat sa nu ma intorc cu dureri de cap din Japonia.
Am incercat sa merg si pe jos in unele zone, dar nu e cea mai buna idee deoarece iti va consuma enorm de mult timp. Daca ideea de bicicleta nu iti surade, apeleaza cu incredere la transportul in comun cat mai des.
Shinkansen experience
Prima experienta cu trenul de mare viteza a fost foarte confuza. Urma sa merg din Tokyo in Kanazawa. Vazusem ca se pleaca la intervale de 30 min dar m-am gandit sa ajung mai devreme decat imi propusesem sa plec.
Nu intentionam sa rezerv bilet deoarece citisem ca sunt si vagoane fara locuri rezervate. Cu gara avusesem ceva probleme de orientare cand am cautat un birou pentru JR Pass. De data aceasta trebuia sa fie mai simplu deoarece liniile de Shinkansen sunt clar marcare. Trebuia, ca nu a fost nici asta asa de intuitiv.
Aveam din Google Maps numarul de tren si de acela am intrebat pe cei de la portile de acces. Nu aveau de unde sa stie unde-i trenul si m-au trimis spre linii. Ajuns intr-un spatiu mare si foarte aglomerat nu vedeam nici unul spre Kanazawa. Mai mult, numarul 505 pe care-l cautam era intr-o alta directie.
Problema era ca ma uitam la un panou in japoneza si nu vedeam spre ce directie se merge. Intr-un tarziu am gasit un panou mixt si desi era de sosiri, am reusit sa inteleg cum e cu directiile trenurilor. Greu nu era, dar lipsa mai multor traduceri in engleza m-a “confuzat”. Pe langa asta, sunt foarte multe trenuri continuu si panoul afiseaza plecarile pe un interval de 15-20 min.
Gasesc trenul, ma plimb de la un capat la altul cautand sa scrie ca-i fara rezervare. Nicio sansa, toate aveau mentiunea de rezerved. Vad ca iese din tren un controlor si imi incerc norocul intreband unde-i vagonul fara rezervare. Din fericire a inteles ce l-am intrebat, insa nu a stiut sa imi spuna mare lucru si mai mult de only reserved nu am inteles. Eu am dedus ca pe ruta aia la toate e cu rezervare.
Am mers la locul de unde se cumpara in mod normal biletele de Shinkansen si mi-am rezervat la urmatorul. La intoarcere la fel, doar ca de data asta am vazut un panou unde scria si mentiunea de fara locuri rezervate. La unele e doar cu rezervare, dar la unele ore/trenuri sunt si cu locuri la liber. La urmatoarele calatorii am mers de fiecare data sa rezerv, chiar si la un tren care urma sa plece in cateva minute si avea locuri la liber. E mai sigur asa si oricum nu te costa nimic.
Mare atentie la ce trenuri alegi pentru distante lungi. Pe aceeasi ruta poti alege intre local, semi-fast si fast. Pana la Kanazawa poti merge cu unul care sa opreasca in toate statiile, si nu sunt putine, sau cu unul care opreste doar in cateva. Poti vedea asta si cu Google Maps, dar te pot ajuta cei de la bilete cu cele mai bune variante. Eu cel putin prima data asa am aflat.
Planul il poti face usor utilizand siteul hyperdia.com sau aplicatiile de telefon oferite de ei. Pe site insa trebuie sa fii atent sa debifezi trenurile NAZOMI deoarece nu sunt incluse in JR Pass.
Pe distante mai lungi trebuie sa rezervi din timp bilete, la unele dintre trenuri se poate sa nu mai ai loc rezervat. Mi s-a intampla din Hiroshima spre Himeji si mi-a dat o combinatie de doua trenuri cu care faceam mai mult cu o ora. Le-am luat si m-am dus totusi la cel dorit sa vad daca nu am sanse sa prind loc la cele fara rezervare. Din fericire am gasit, dar nu e nici asta o garantie ca e cam plin tot timpul si nu e chiar o idee buna sa stai in picioare.
Una dintre hartile in care exista si limba engleza.
Acelasi panou de mai sus, dar o varianta mai completa… si fara traducere 😀 In general statiile de tren sunt cu astfel de usi.
Dupa secunde bune aparea si ceva tradus in engleza.
Intrarea intr-o statie. Cerculetele semnalizeaza linia si numarul statiei.
Interiorul trenului spre Kanazawa. Un model ceva mai nou fata de altele, dar la toate spatiul este aproximativ la fel de mare.
Sala de asteptare a trenului 😀
O ratusca. Oricat am incercat, la final de zi tot am avut constant un pumn de monezi.
Marcajul vagoanelor in statii la trenurile Shinkansen.
Monorailul spre aeroport
Automatele de bilete
Comentarii
4 ComentariiSorin
Jul 28, 2017La mine a fost invers :)). Mi s-a parut foarte logic transportul lor public cu metrou mai ales (tren nu am folosit). De la iesirea din avion pana la metrou mi-a luat 10 minute (inclusiv cu partea de visa). De ex. in paris pe infectul CDG imi ia in general 2h ca sa ajung unde trebuie.
Acum nu stiu ce metrou am luat exact – cel mai probabil unul localnic de am facut cam 1h.30min pana in centru; si am luat la rand toate statiile din suburbii!
Bogdan
Jul 28, 2017Si eu am ajuns super rapid la plecari. Din monorail am ajuns intr-un minut la plecari. Doar ca atunci cand am ajuns eram dupa 30 de ore de nesomn si m-a sperit harta cu tarifele lor…nu stiam ca pot afla pretul din Google Maps.
dorina
Mar 21, 2018Buna ! Urmeaza sa plec si eu in Japonia pe cont propriu. Este adevarat ca telefoanele mobile din romania nu functioneaza acolo ? Cum ati telefonat in tara ? Si ati vazut locuri frecvent in care se pot schimba dolari ? Asta ca si varianta b la carduri ? Multumesc
Bogdan
Mar 21, 2018Buna! La vodafone unii chiar au internet si minute incluse. Eu am vorbit la telefon si am folosit internetul de acasa. Dar am folosit internetul de acolo cumparand un sim local. Nu puteam suna de pe el, dar aveam net. Eu am platit cu cardul si am scos cash din atm, dar putin. Nu am observat schimb valutar ca nu m-a interesat.